Hej holder på med et tidligere depot/garage som jeg har efterisoleret, og nu er jeg i gang med at rette op på taget.
Skal sætte råspont i taget, tykkelsen på denne er 28 mm. Spørgsmålet jeg har, er, om jeg kan sætte reglerne på en afstand af 800 mm cc??
Kan præcisere konstruktionen i taget. Fladt tag, selvbærende ramme, med et allerede eksisterende
regelsæt (dette er ikke bærelinjen), som ligger på 400 cc.

Taknemmelig for et hurtigt svar... står med sømpistolen i hånden og klør mig i hovedet.

Mikael_L
Hmmm njaaa tog måske i lidt for meget råsponten er nok bare 22...
Men som du siger, så burde det ikke være nogle problemer, men stiller spørgsmålet for at være på den sikre side....
Men tak for et hurtigt svar..
Sømpistolen begynder at blive lidt tung nu hehehe

Mikael_L
Har du 95mm undertag?

Jeg havde 95mm og "snød" og sømmede kun med en søm ved hver tagspær.
Bortset fra de tre første rækker ved tagfoden, de to sidste ved rygningen og ved yderste tagspær ved gavlen, på disse steder sømmede jeg med to søm.
Jeg brugte også 65mm søm.

Jeg ved ikke helt, hvor korrekt det er, men jeg har set anbefalinger om, at det er tilstrækkeligt, samtidig ved jeg, at mange sømmer med to søm overalt. Måske bare af gammel vane?

Men så da 8 ton tagsten kom på, kan jeg ikke rigtig se, hvordan det ikke skulle være nok. Samt at jeg kun har 30° taghældning.

Gammel tråd - samme spørgsmål:

Er det fint med regelafstand 800-1000 i en væg med 17 mm råspont plus gips? Det er jo rart, hvis væggen kan holde til en hylde eller et tv, uden at svaje.

Mikael_L
cc 600mm og enkelgips er jo ret så standard, så øger du til cc800 men samtidig tilføjer 17mm råspont kan det næppe blive svagere eller mere vaklende. Jeg tror nok, at selv med cc1000 så bliver det godt nok.

Men OK, jeg gætter bare, dog efter bedste evne og med al den viden og følelse, jeg kan opbyde. Jeg ville selv helt uden omsvøb satse på cc800 uden at være det mindste bekymret. Og jeg tror nok, at jeg også ret let kunne have cc1000.

Men alligevel undrer jeg mig lidt, hvorfor vil du tynde lidt ud i reglerne? Det er jo i det mindste ikke nogle store penge i nogle ekstra meter regeltræ ...

• Synes
Strip
  • Laddar…
Nej nogle penge er det jo ikke. Jeg regner på tømmermure og som altid i gamle huse må man rette sig efter eksisterende mål og en masse skidt, der er i vejen. 400 c/c føltes lidt overkill, derfor spørgsmålet.

Men nu har jeg ligget hele natten og overvejet, om jeg skulle rive hele skidtet ned i stedet. Må starte en ny tråd :thinking:

Jeg reglar altid 600cc, nogen gange kan man tage udgangspunkt i en dør eller et vindue, men da jeg altid krydsreglar og sætter OSB og gips udenpå føles det enkelt med tilpasning af isolering osv.
Skal du råsponta kan du jo freebasa gudsomhaver ;-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.