61,034 læst ·
43 svar
61k læst
43 svar
limtræsbjælke vs heb-ståldrager
Side 1 af 3
Jeg skal åbne et hul på 360 cm i ydervæggen på et 1,5 plans hus med sadeltag til en glasparti, så jeg skal indsætte en liggende bjælke, og ifølge moelvens program bliver det en 90x 405 limtræsbjælke med 9 mm nedbøjning. Er der nogen venlig sjæl, der kan hjælpe mig med at foreslå hvilken stålbjælke hea eller heb i stedet for limtræ for at spare plads på højden.
Tak
Tak
Svaret findes i denne tråd: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/81812-hea-220-balk.html
Jeg har læst den tråd, bliver lidt rundtosset af svarene i den, eftersom visse mener, at den vedhæftede tabel ikke er til at stole på, uanset hvad så har jeg en eksisterende bjælke (heb 160), som jeg kan købe billigt
er der nogen, der kan regne ud, om den kunne fungere i stedet for limtræsbjælken på 90x405x3600mm
Som jeg tidligere har redegjort for i den af mycke_nu angivne tråd, er det ikke så enkelt at oversætte træ direkte til stål og vice versa. Man må simpelthen begynde forfra med belastningsnedbrydning osv. for at kunne få frem det maksimale bøjningsmoment, hvis man ikke har adgang til det fra beregningen af den oprindelige bjælke.
Hvis jeg tager moelvens program og indtaster alle mål osv., så får jeg dette svar
Dimension Nedbøjning Dim søjlelast Balkens vægt
LT 90x405 9 mm (L/410) 74 mm 31,5 kN 62 kg
LT 115x405 7 mm (L/522) 58 mm 31,6 kN 79 kg
Ved ikke om det hjælper noget
Dimension Nedbøjning Dim søjlelast Balkens vægt
LT 90x405 9 mm (L/410) 74 mm 31,5 kN 62 kg
LT 115x405 7 mm (L/522) 58 mm 31,6 kN 79 kg
Ved ikke om det hjælper noget
Mål:
Bygningens taghældning: 45°
Husets bredde: 7970 mm
Bærende bjælkes spændvidde: 3600 mm
Spær centrumafstand (c/c i figur): 1200 mm
Forudsætninger:
Sikkerhedsklasse: 2
Klasse for klima: 0 - 2
Tagkonstruktion: Betontagsten / isolering / indvendig beklædning
Egenvægt tagkonstruktion: 0,90 kN/m²
Snelast Värmdö: 2,0 formfaktor 0,55
Bygningens taghældning: 45°
Husets bredde: 7970 mm
Bærende bjælkes spændvidde: 3600 mm
Spær centrumafstand (c/c i figur): 1200 mm
Forudsætninger:
Sikkerhedsklasse: 2
Klasse for klima: 0 - 2
Tagkonstruktion: Betontagsten / isolering / indvendig beklædning
Egenvægt tagkonstruktion: 0,90 kN/m²
Snelast Värmdö: 2,0 formfaktor 0,55
Beijer har en sjov tekst om limträ og jeg tror på alt som står på nettet.....
"Limträ er et naturligt byggemateriale, der er blevet meget populært i de senere år. Og det er ikke så underligt. Limträ har i princippet samme bæreevne som stål, men vejer kun halvdelen så meget. Det håndterer også brande bedre end mange tilsvarende materialer, hvilket ofte ses i forsikringspræmierne. Billedet viser eksempler på limträbjælker og søjler."
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=44213
Måske skal jeg tilføje, at det slet ikke er sådan. De har haft teksten i flere år.
"Limträ er et naturligt byggemateriale, der er blevet meget populært i de senere år. Og det er ikke så underligt. Limträ har i princippet samme bæreevne som stål, men vejer kun halvdelen så meget. Det håndterer også brande bedre end mange tilsvarende materialer, hvilket ofte ses i forsikringspræmierne. Billedet viser eksempler på limträbjælker og søjler."
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=44213
Måske skal jeg tilføje, at det slet ikke er sådan. De har haft teksten i flere år.
petersk sagde:Beijer har en sjov tekst om limtræ og jeg tror på alt som står på nettet.....
"Limtræ er et naturligt byggemateriale som er blevet mægtigt populært i de senere år. Og det er ikke så mærkeligt. Limtræ har i princippet samme bæreevne som stål, men vejer kun halvdelen så meget. Det klarer også brande bedre end mange tilsvarende materialer, hvilket ofte ses i forsikringspræmierne. Billedet viser eksempler på limtræsbjælker og søjler."
[link]
Måske skal tilføje at det ikke alls er sådan. De har haft teksten i flere år
Det er delvis rigtigt. En ståldrage, ubeskyttet for brand, mister al bæreevne allerede ved +620 grader C. En limtræsdrage forkuller i overfladen og kan holde imod længe efter at en ståldrage har givet op for længe siden. Det samme gælder homogent træ. Hvis du ser på et hus som har brændt, er det ofte spær (af træ) som er tilbage + skorstenen, men er det en stålkonstruktion, snor den sig som kogte makaroni på jorden.
Makaroner, du mener som med world trade centerimported_Byggaren sagde:Det er delvist korrekt. En stålbjælke, usikret for brand, mister al bæreevne allerede ved +620 grader C. En limtræsbjælke forkuller i overfladen og kan modstå længe efter, at en stålbjælke har givet op for længe siden. Det samme gælder for homogent træ. Hvis du ser på et hus, der har brændt, er det ofte spær (af træ), der er tilbage + skorstenen, men er det en stålkonstruktion, snor den sig som kogte makaroner på jorden.
Stål skal brandsikres i nødvendig omfang. Når det gælder småhuse, er det tilstrækkeligt med 2 lag 13 gips eller 15mm Knauf fireboard. Man plejer at regne med 0,5mm/min nedbrænding på træ. En ltb 90x405 efter 30 min brand ved tresidet brandbelastning være 60x390. Hvilket skal klare brandlastfaldet. Det plejer dog ikke at være noget problem.
Stål skal brandsikres i nødvendig omfang. Når det gælder småhuse, er det tilstrækkeligt med 2 lag 13 gips eller 15mm Knauf fireboard. Man plejer at regne med 0,5mm/min nedbrænding på træ. En ltb 90x405 efter 30 min brand ved tresidet brandbelastning være 60x390. Hvilket skal klare brandlastfaldet. Det plejer dog ikke at være noget problem.