Har en nabo som bygger nyt hus.
Nu er de kommet så langt, at de begynder på tagkonstruktionen.
For knap to uger siden kom limtræsbjælken, som skal være toppen, på plads. Denne har nu i to uger ligget helt ubeskyttet mod vejr og vind, kan man gøre det?
Det har jo regnet meget for derefter at fryse til nogle nætter. Tager bjælken ikke skade af dette?

Trævirke skal ikke nogensinde ligge ubeskyttet hverken mod sol eller væde. Det tyder kun på dovenskab eller uvidenhed at behandle virke på sådan måde. Virke skal opbevares under beskyttelse og være lagt op på strølægter, hvis man er professionel.

Jeg synes også det virker mærkeligt.
Specielt når dette er nybyggeri af villa i øvre prissegment. Så tænker man, at byggerne burde vide bedre?
Jeg mener, bygger man en villa i 2 plan på sikkert 300 kvm, så synes man, at man kan beskytte bjælken, når den er kommet på plads, eller? Mærkeligt.

Nu ved jeg ikke, om lige limträ skiller sig ud, men ved løsvirkesbyggeri er det ret almindeligt, at man bygger stommen uden at beskytte, dvs. reglerne tåler regn. Det er først, når man kommer til isolering, pladematerialer osv., at det bliver vigtigt med beskyttelse.

Limtræ plejer jo at være plastret, når det kommer :/

Plejer jo ikke at fjerne mere end nødvendigt. Det er selvfølgelig svært at vejrsikre en stommontage. Men det plejer jo ikke at tage mange dage, før taget er papbeklædt.

Taget stadig langt fra færdigt. Kun rygbjælken samt regler fra ryg til fod på plads. Taget er altså helt åbent. Limtræsbjælkerne er ikke plastede. Rygbjælken har altså ligget på plads nu i 2 ugers tid uden beskyttelse?!

Er huset kollapset endnu?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.