Hej!
Et par spørgsmål (fra novice) angående vores byggeprojekt af en 20 kvm lille hytte (3.6*5.2m):
1) Hvad bør man vælge:
En limtræsbjælke (66*330) på 5.2 meter, eller
Langsgående tagbjælker med en tagstol i midten som støtte?
2) Hvis man vælger limtræsbjælke-alternativet, skal man fastgøre tagbjælkerne ved at lægge dem oven på limtræsbjælken, eller kan man lige så godt fastgøre dem på siden af bjælken?
3) Kan man lægge indergulvet som råspont i stedet for gulvspånplade, hvis man alligevel har tænkt sig at lægge noget som IKEA klikparket ovenpå? Det burde jo blive billigere?
Mvh
//Staffan
Et par spørgsmål (fra novice) angående vores byggeprojekt af en 20 kvm lille hytte (3.6*5.2m):
1) Hvad bør man vælge:
En limtræsbjælke (66*330) på 5.2 meter, eller
Langsgående tagbjælker med en tagstol i midten som støtte?
2) Hvis man vælger limtræsbjælke-alternativet, skal man fastgøre tagbjælkerne ved at lægge dem oven på limtræsbjælken, eller kan man lige så godt fastgøre dem på siden af bjælken?
3) Kan man lægge indergulvet som råspont i stedet for gulvspånplade, hvis man alligevel har tænkt sig at lægge noget som IKEA klikparket ovenpå? Det burde jo blive billigere?
Mvh
//Staffan
Du kan meget vel vælge en kipbjælke på 5,2 meter og til den (på siderne) tilføje tagbjælker, så kipbjælken bliver minimalt synlig i taget. I så fald skal du bruge særlige bjælkesko til den opbygning. (Om dimensionen er tilstrækkelig vil jeg ikke udtale mig om, da jeg a) ikke ved, hvor huset ligger b) ikke kender taghældningen c) ikke ved, hvilken kvalitet af L-træet du hensigt.)
Og selvfølgelig kan du lægge det indvendige gulv med råspånd (med risiko for knirkeri), men hvorfor, når det er så meget lettere at bruge gulvspånplade med fer og not uden risiko for knirkeri?
Og selvfølgelig kan du lægge det indvendige gulv med råspånd (med risiko for knirkeri), men hvorfor, når det er så meget lettere at bruge gulvspånplade med fer og not uden risiko for knirkeri?
1) Dimensionen fik jeg frem gennem det der gratis dimensioneringsprogram (huset ligger på vestkysten/Bohuslän, taghældning typ 15-20 gr, og det er kun tagpap samt 120mm isolering som skal til).
2) Tja, jeg troede, det ville være meget billigere med råspont, og ikke at det risikerede at knirke...det var et godt (mod)argument..
//Staffan
2) Tja, jeg troede, det ville være meget billigere med råspont, og ikke at det risikerede at knirke...det var et godt (mod)argument..
//Staffan
Klik her for at svare