B
hej

Hentede nogle limtræsbjælker på trælasten i går og kørte dem 100 km i regn. Der var kommet lidt vand ind, men spørgsmålet er, om de kunne nå at svulme op så hurtigt?

Burde det ikke have taget længere tid end 2 timer?

Dvs. Er det sandsynligt, at de allerede var fugtskadet?

Og hvad skal jeg gøre? Har nu indset, at jeg burde have tjekket mere, men det er ikke let, når de havde pakket dem, inden jeg kom...

Limtræsbjælker stablede på en fabriksgulv, set tæt på enderne, der viser træets årringe og struktur detaljer.
 
B
De står i et rum nu, som er 18-19 grader med en affugter. Hvad tror I? Bare vente?
 
Hvis du er usikker, kan du kontrollere fugtprocenten. En måler til det kan du købe billigt i et byggemarked. Ifølge Hus AMA bør limtræ ved montering ikke have en fugtprocent, der er højere end 16%. Personligt tror jeg ikke, at dine bjælker har taget skade. Der kræves mere regn og længere tid for det.
 
B
Præcis, men har draget konklusionen, at en af dem er blevet skadet tidligere og har fået indfugtning... den skal jeg have lov til at skifte ud. Så skal disse jo males med udendørs maling da de skal være til et halvtag, så risikoen for at bygge ind er jo lille.

Spørgsmålet er, om de kan vende tilbage til den oprindelige form? Det føles helt utroligt med tanke på, hvor bøjet den er...
 
Blev bjælken skæv på vej hjem? Det har jeg svært ved at tro på. Jeg ville reklamere over alt, der er skævt. Normalt opbevares limtræ indpakket i plast på trælasthandlerne. Jeg mistænker, at de har håndteret materialet sjusket. Skal du anvende bjælkerne udendørs, bør du overfladebeskytte dem på en eller anden måde. Brug ikke akrylatfarve, da den er diffusionstæt og uegnet at lægge på flere sider af den samme bjælke.
 
B
Tænkte male med Beckers Oljefarve. Har iø mens deres hvide facadeoliefarve, men skal måske kigge på ren snedkerfarve da. Grundolie og grundfarve skal jo ikke være nogle problemer.

Nej, ikke skæv, men den ene side er 4mm højere... typ 229mm i stedet for 225... den har en solid skade som sandsynligvis er forårsaget af truck... synes det er lidt for ofte de laver fejl med trucken... og så har den nok fået fugt der...
 
Alle former for oliemalinger går fint.

Sammenlignet med almindeligt træ er limtræ tørrere, når det forlader fabrikken. Jeg har ikke set uplastet limtræ i meget lang tid. 229 mm i stedet for 225 synes jeg er uacceptabelt netop for limtræ. Det må være sjusket produktion. hvad hedder producenten?
 
B
Beijers RAW, ved ikke hvem af de store der fremstiller den for dem, men alt tyder på, at de har skadet den, og derefter er det kommet ind der. Lidt kan det jo røre sig, hvis jeg har forstået det rigtigt er det "stabilere" med 90 brede og opad, da de har to lag lameller, hvilket gør, at de modvirker hinanden på en anden måde.

Men det bliver lidt for tykt at have på et skærmtag :)
 
Det er altid mest økonomisk at vælge den smalleste dimension. Noget andet skal man ikke behøve tænke på, når det gælder limträ. Har du virkelig købt dem hos Beijers?
 
B
ja, men det var alle de havde tilbage, så det plejer jo altid at være nogen, der har fået sig en skramme, havde jeg kun købt en, så havde jeg nok tjekket mere nøje... havde lidt travlt, da jeg hentede dem.. 8 st...

men de er gode, de ville fikse en ny.
 
B
Undrer, hvad er tolerancerne på limtræ? På nogen er den ene side 226, den anden 230. 56 tykke. Bjælken er lige på længden.
 
Moelven skriver på sin hjemmeside, at det reelle mål kan være 1-2 mm mindre end det nominelle. Derefter findes der en svensk standard for limtræ SS-EN 14080:

Måltolerancer for limtræ
Tabel 3 Måltolerancer for limtræ ifølge SS-EN 14080
Måltolerancer for limtræ
Måleenhed b
± 2 mm
Måleenhed h
≤ 400 mm > 400 mm
+ 4 mm til – 2 mm +1 % til - 0,5 %
Længde L
≤ 2,0 m
> 2,0 ≤ 20 m > 20 m
± 2 mm ± 0,1 % ± 20 mm
Vinkler
Tværsnitsvinkler må afvige højst 1:50 (cirka 1°) fra ret vinkel.
Rethed
(for rette elementer)
Af to vilkårligt valgte punkter med 2 m mellemrum, på hvilken som helst af limtræelementets kanter, må afvigelsen højst være 4 mm. Overhøjede bjælker er undtaget.
 
B
Ret store tolerancer
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.