Hej,

Jeg er ved at bygge om garagen, og over de to garageporte (der er ca. 50 cm mellem) tænker jeg at lægge to limtræsbjælker og placere dem på limtræssøjler. Tanken slog mig nu, at det måske er bedre at bruge kun en lang limtræsbjælke og så understøtte mellem portene med en eller to søjler.

Hvilke fordele/ulemper er der? Hvordan ville I have gjort det?

Mikael_L
Hvilke laster har du over portene?
Sidder portene på garageens langside eller gavl?

De sidder på den bærende side, taget skråner forkant/bagkant.

Og belastningerne bliver et pladetag med isolering, snezone 3,5. Jeg har kigget på, hvilken LT jeg skal vælge, hvis jeg sætter en per åbning, og det ser ud til at fungere med 66x315 eller 90x270.

Senest redigeret:
Kan tilføje, at da porten skal være 2,125 m og LT mindst 270 mm, så virker det sandsynligt, at jeg lægger hammerbåndet direkte ovenpå LT-bjælken/-bjælkerne. (Hvis det nu gør nogen forskel)

Lægger du en bjælke med 3 piller, kan du bruge en lidt tyndere dimension på bjælken. Det er nok ret marginalt dog, så gør det, der er lettest synes jeg!

Kan du køre med en lang bjælke så ville jeg gøre det. Den bliver mere besværlig at få op men det bliver noget stærkere da du slipper for samlingen.

Pillelasten ser ud til at blive omkring 20 kN, og 90x90 LT skal fungere. Hvis jeg limer/skruer to stykker 120x45 sammen som pille, holder det så, eller bliver det for spinkelt?

Fordelen ved at have en enkelt lang bjælke er, at bjælken i praksis opfører sig næsten som fast indspændt i den ene ende (mellem portene). Dette medfører, at den samme bjælke vil bøje mindre ned ved samme belastning.

Jeg har fundet ud af, at jeg skal lægge en LT bjælke langs med hele forkanten. På den ene side af porten er det godt 1,15 m, på den anden omkring 0,4 m og mellem dem ca. 0,5 m, så det føles lige så godt at lægge bjælken hele vejen og ovenpå den lægge liggende lægte som hanebånd.

Mikael_L
Jeg ser ingen større vits i at lade LT-bjælken gå længere ud til siderne end nødvendigt.
Du får en dyrere bjælke, en mere sværtransporteret bjælke, tungere og dermed mere besværlig at sætte op, mere kuldebro.
Den eneste gode grund jeg kan se, er, at garagen let kan modificeres i fremtiden med hensyn til antal porte og bredden på porte.

Mellem portene der fylder det vel en funktion, at det bliver stærkere med en bjælke i stedet for to?

Men det måske er lettere at i begge ender "skarve" og stille regel på højkant under hammarbandet i stedet for at anvælge bjælken.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.