K
Bytter disse 2 vinduer ud med en 3m garageport på gavlen af mit lokale. Har nu åbnet væggen indefra, har 4 lag gips og 2 lag udenpå gips under panelet på ydersiden. Lokalet er 6,5m langt og har en limtræsbjælke i toppen i stedet for almindelige spær, usikker på hvad denne konstruktion kaldes. De 2 reglar i midten går jo op til limtræsbjælken i kip. Jeg skal nu sætte en limtræsbjælke over garageporten samt dobbelte 120 x 45 reglar på hver side. Forsøger at Google hvilken dimension jeg skal have på limtræsbjælken, men får det ikke til at fungere med min konstruktion, (Kigger Svenskt Træ, byggeskildringer). Måske nogen kan hjælpe mig med at regne det ud. Taghældning 27 grader, pladetag og snezone 2,5.

To vinduer med åbnet væg, indvendigt viser isolering og gipsplader. Osten planlægger at erstatte vinduerne med en garageport.

Bygninger med skråtag, to vinduer udskiftes til en garageport, konstruktion med bærende limtræsbjælke markeret i toppen.

Fejlbesked ved konstruktion beregning i software til åbning i gavlvæg. Diagram viser tagstruktur, men en fejlmeddelelse blokerer detaljerne.

K
Jeg havde åbenbart ikke forstået målene B1 og B2, skrev forkerte bredder der, deraf fejl. Får nu en limtræsbjælke på 115×270 GL30c.

Spontant så synes jeg, at det føles skrøbeligt.

Med de mål, du angiver, og som man kan gætte fra billedet, ser det ud til, at du har en tagflade på ca. 40 kvm. Hvilket burde give en total vægt på 10 - 12 ton. Halvdelen af det hviler på nakkenbjelken, og halvdelen af nakkenbjelkens belastning skal føres ned til din nye bjælke, som så får en punktlast på typisk 3 ton midt på.

Men har du fået de rigtige tal ind i beregningen, så bør man nok kunne stole på det.

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
K
Ja, ca 40m2 tag er det. Beregningen på Svenskt trä kigger jo ikke på, hvad det er for slags tag, for vægtens skyld. Hvis jeg skal gå op i dimension, er det bedst på bredden eller højden så? Kan jo få plads til en 120 bred, og højden kan jeg jo bestemme frit.

B
Gå op i højde i sådanne tilfælde.

Bredden er vel standard på limträ. Det er hovedsageligt højden, der er vigtig for bjælkens styrke. Deraf er bjælker normalt smalle og høje, ikke f.eks. firkantede.

• Synes
Ken
  • Laddar…
K
Beijer har en 115 x 315, det får blive den, næste størrelse er over 400, virker overkill.
Svenskt Trä anbefaler 90 x 90 limtræ til sidestolperne, (Udnyttelsesgrad 30% står der, betyder det, at 30% af styrken i stolpen udnyttes?), jeg havde tænkt at bruge dobbelt 120 x 45. Virker det? Tænkte at jeg jo fjerner 4 stk. 120 regler, så jeg erstatter med 4. Jeg kan jo også sætte 3 dobbelte stolper, plads findes. Er limtræ også stærkere som stolper?

Senest redigeret:
Personligt ville jeg bruge 3 stk 245x45, skrue dem sammen og derudover lime dem med bådbygningslim til træ

• Synes
Ken
  • Laddar…
Nu er vel indgrebet en byggetilladelsespligtig ændring, så hvis du har søgt byggetilladelse, bør bjælken være beregnet, men hvis ikke, ville jeg købe en så stor bjælke, som kan sættes op uden større besvær..

Jeg gjorde noget lignende og tog en type 160*360, kan ikke huske præcis, men tømreren, der hjalp mig, syntes, det var meget stort...
Det samme med søjlerne, smid så mange du kan op.

Netop limtræsbjælker er jo ikke dyre når det bliver én, tror det var under 2000 for min.

• Synes
Ken
  • Laddar…
K
S sturnus sagde:
Personligt ville jeg bruge 3 stk 245x45, skrue dem sammen og desuden lime dem med bådbyggerlim til træ
Jeg kan ikke få 245 derind, pladsen er 120, max er 165 hvis jeg også skærer den vandrette 45 x 45 på ydersiden. Men jeg kan få 3 derind alligevel, lim er godt, det gør jeg.

Vægstruktur med isoleringsmateriale synligt i et delvist åbent afsnit. Trærammen er delvist dækket af isoleringsmaterialet.

K Ken sagde:
I can't get 245 in there
245 vertical x 3

Tre lodrette planker i en række, set fra siden, med tekst "245 vertical x 3" som beskriver deres konfiguration.

• Synes
Ken
  • Laddar…
K
S sturnus sagde:
245 vertical x 3

[billede]
Oh, you mean instead of the "limträbalk" (don't know the english word for it). Jeg tænkte på stolperne, der holder det oppe. Jeg har allerede købt en nu, 315 x 115, men tak alligevel.

• Synes
sturnus
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.