Jeg skal udbygge et hus med 16-graders hældning.
Spændvidden er 7m, og "spærene" skal hvile på langsidernes vægliv, altså ingen rygning overhovedet, hvis I forstår, hvad jeg mener. Det handler altså om lige planker mellem væglivene.

Behøver man limtræ i sådan en situation, eller er det nok at lægge grove planker, typisk 45x220 eller lignende?

Er der et link til en god side, hvor man kan dimensionere? Helst vil jeg sætte cc120, men tættere kan gå, hvis man kan slippe for limtræ.

Her finder I fine dimensioneringsprogrammer for limtræ og kertobjælke. Du kan udskrive en fin rapport at tage med til byggesamrådet saturnus2 ;).

http://www.moelventoreboda.se/index.asp?menuItem=L9
http://www.martinsons.se/default.asp?id=13332&PTID=&refid=13339

Selv er jeg som Styx ude efter et lignende dimensioneringsprogram, men for almindeligt konstruktionsvirke. Er der nogen, der kender til sådan et? Der burde vel i det mindste findes tabeller for at "oversætte" mellem K-virke og limtræ?

Havde næsten mistænkt at der krævedes limtræ..

Sagen er, at det ikke er mit eget hus, men min søsters. Der fandtes allerede en lignende fløj (som den der skal bygges nu) og i den sidder der kun almindelige planker, 45x220 (tror jeg det var) så derfor begyndte jeg at spekulere på om det ville være nok..

Tak for linket, Faidros. Tør man skille sig ud..og spørge hvad der sker, hvis man limer og sømmer to 45x220mm sammen? ud fra et styrkeperspektiv.

Tør man stikke ud..og spørge hvad der sker, hvis man limer og sømmer to 45x220mm sammen? med hensyn til styrke.
Den bliver dobbelt så stærk, dvs den kan klare det dobbelte bøjmoment. Hvis lasten ligger på begge, behøver de slet ikke at sammenføjes, i hvert fald ikke styrkemæssigt.
Du opnår præcis samme effekt ved at placere bjælkerne dobbelt så tæt, f.eks. cc 600 i stedet for 1200.
Jeg tror alligevel ikke, at det vil fungere, muligvis i brudgrænsestadiet (dvs risikoen for at bjælken knækker) men ikke i brugsgrænsestadiet (deformationer), eftersom nedbøjningen vil blive alt for stor. Men man må jo beregne det for at være sikker.

/Lars

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.