Hej!

Vi har fliselæggere på plads, der skal lægge klinker i gangen for os. Forudsætningerne er et etplanshus fra 1945 med kælder, trækonstruktion med gulvspån, gangen ligger på entréplanet. På gulvspånet har der været en form for måtte (linoleum/plast?) limet, enten fra 1945 eller 1978. Vi har (snart) ftx som ventilation.

Plastmåtten er fjernet, men der er stadig limrester tilbage. Overfladen er blevet primet, og armeringsnet er forberedt til flydende spartling, se billeder. Med al snakken om syge huse, emissioner og usunde lim er spørgsmålet, om limrester på trækonstruktion udgør nogen risiko ved flydende spartling, og om jeg bør trække i stoprebet, inden det spartles, eller om det er helt i orden givet forudsætningerne?
 
  • Gulvet i en entré med træbjælker, primet overflade med synlige limrester og armeringsnet før flydespartling, klar til klinkelægning.
  • Armeringsnet lagt på gulv med limrester i et hus fra 1945. Mærkat viser dimensioner: 114,5 x 77 cm, tykkelse 2,5 mm. Klar til flydespartling.
Helt ok ifølge mig og næsten ufarligt
Føles som at på bare nogle få år er folk næsten blevet paranoid over dette med miljø, allergirisici mm. Nogle gange når man ikke engang at hænge jakken af derhjemme hos kunderne, før de griber fat i maling og spartelspandene og frenetisk begynder at læse indholdet og bombarder en med kommentarer om, at det er rent gift osv., det sjove er, at meget af det, jeg køber, allerede er svanemærket. Vi er 6 malere i familien. Den ældste er en smule over 80 og er stadig going strong, før fandtes der ingen som helst regler over, hvad der måtte bruges i produkterne.
 
H Hans G2 sagde:
Hej!

Vi har plattsättare på plats som ska lægge ind klinker i hallen åt os. Förudsättningerne är etplanshus från 1945 med kælder, træbjælkelag med gulvspån, hallen ligger på entréplan. På gulvspånet har det været nogen form for måtte (linoleum/plast?) limet, enten fra 1945 eller 1978. Vi har (snart) ftx som ventilation.

Plastmåtten er revet men der er stadig limrester tilbage. Overfladen har primeats og armeringsnet er forberedt til flydespartlingen, se billeder. Med alt snak om syge huse, emissioner og usunde limmer er spørgsmålet om limrester på træbjælkelag udgør nogen risiko ved flydespartling og jeg burde trække i stoprebet inden det spartles, eller om det er helt ok givet forudsætningerne?
Du tænker helt rigtigt. Man skal virkelig tage dette med emissioner alvorligt. Ingen sjov historie for dem som virkelig bliver ramt.
Nu ser jeg ingen stor risiko hos dig. Snarere tværtimod faktisk. Overfladen er primet. Fugt tilføres under en kort periode, hvis fugten overhovedet når limet. Du har et gammelt lim, højst sandsynligt kontaktlim som tåler fugt bedre end dagens vandbaserede limmer.

Havde det været en betonplade så skal limet altid væk. Det er først når fugt ligger tilbage under en længere tid at en kemisk reaktion med emissioner som følge kan opstå. Det er faktisk så slemt at hvis man limer på en måtte for tidligt mens pladen tørrer så kan emissionerne fortsætte og leve sit eget liv længe efter at pladen tørrer. Så bliver det meget svært at finde grunden til at beboere i husholdningen føler en helbredspåvirkning. Så er mennesker også forskellige følsomme.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.