Jeg er ved at skitsere en ny forgård (aka spiketält) til min campingvogn.

Tanken er at bygge forgården i sektioner for at lette transport og sommeropbevaring.

Jeg er ved at lave skitser og er nu kommet til gulvet (jeg begyndte for ti minutter siden :) )

Hvad jeg vil gøre er en kasse 2400x3600mm af 45x80mm træ med en 4mm krydsfiner på undersiden og en 10 eller 12 mm på oversiden. Denne kasse vil blive fyldt med en form for frigolit/cellplast. Denne vil jeg hel-lime og håber på at få en konstruktion der kan tåle at gå på.

Gulvet vil blive understøttet af fire st støtteben der ligner dem der sidder under campingvogne. Disse vil blive placeret i hver sit hjørne, indraget ca 20-30 cm.

Belastningen på limfugen og cellplasten vil altså blive ret stor i midten af gulvet.

Hvilket lim og hvilken type cellplast bør jeg bruge?

Glem det med de dimensioner, du vil træde det ned til jordniveau før midten, og 4 mm plywood træder man igennem med en skarp hæl.

Det vil være en 10 eller 12 mm på oversiden.

Hvor meget svaj kan du acceptere? Kassekonstruktionen vil sikkert holde, hvis det reglæs indvendigt, men uanset konstruktion vil der være svaj, hvis man står/sidder 3-4 personer på den. Måske bedre at konstruere en underliggende ramme af trykt, som monteres med vognbolt i passende store sektioner, og som dit gulv kan hvile på. Det vil sandsynligvis være nok med 145*45 i tre rækker og 6 ben samt nogle tværregler.

Jeg kan acceptere en ganske stor svingning. Hovedsagen er, at limet/cellplasten holder og ikke revner.

Eftersom det kun vil blive brugt som "forgang" til campingvognen, vil der sjældent være mere end én person ad gangen i den. Det skal simpelthen bare være et sted til af/påklædning og tørring af våde klæder.

Målet er at bygge en så let konstruktion som muligt. Helst bør den samlede vægt ikke komme over 5-600 kg. Derfor vil jeg så vidt muligt undgå lægter.

Senest redigeret:
vojma sagde:
Jeg kan acceptere en del svaj. Hovedsagen er, at limet/cellplasten holder og ikke revner.

Eftersom det bare vil blive brugt som "entré" til campingvognen, vil der sjældent være mere end én person ad gangen i den. Det skal simpelthen bare være et sted til af/påklædning og tørring af våde tøj.

Målet er at bygge en så let konstruktion som muligt. Helst bør den samlede vægt ikke overstige 5-600 kg. Derfor vil jeg så vidt muligt undgå reglar.
Gør som du har tænkt, men placer i det mindste et ekstra ben i midten. Det vil stadig blive svajende, men med kun ben i hjørnerne vil det ikke fungere, det bliver som en trampolin.

Angående vægten er jeg ret overbevist om, at du vil ende langt under 5-600 kg uden problemer.

En 12mm krydsfiner vejer knap 18kg. Du behøver 3 af dem, altså 54 kg. Så krydsfineren på undersiden vejer vel cirka en tredjedel af det, altså 18 kg.

Celplasten er vel næsten forsumbar, men lad os sige 5 kg. Reglarne, ja, det afhænger jo af, hvor mange du har tænkt at bruge, men for at regne højt, lad os sige, at du bruger 50 løbemetre 45x70 reglar, det er ca. 75 kg.

Du ender altså på ca. 150 kg totalt. Havde jeg været dig, ville jeg have lavet noget betydeligt kraftigere, trykte reglar, med cellplast imellem, skidt i krydsfineren på undersiden, den vil bare mugne og blive dårlig.

Tak for dine opmuntrende ord vectrex. Sagen er jo bare den, at der skal være fire vægge og et tag også... og en dør... og et vindue...

Ingen der kan komme med et godt tip ang. hvilket lim man skal bruge til hvilke cellplastplader for at kunne få god bærhed i byggeriet?

Senest redigeret:
Byg det som en slags letvægtsbjælker, dvs. krydsfiner på højkant og øget højde i midten.
PU-lim fungerer men det er et helvede at få pres på så store flader som vi taler om, og eftersom flamingoen skal stabilisere krydsfineren så er det ikke helt let at få til.

/Kent

Hej,
har også forgårdsfunderinger og havde samme tanke med en let konstruktion. Hvordan er det gået med dine planer?

Mvh Mattias

Er i gang med at prøve en lim fra Casco. Det er en gulvtæppelim.

Limede i går morges nogle prøvebider og kunne om aftenen konstatere, at vedhæftningen er god. Nu har jeg lagt stykkerne ud, så de bliver udsat for fugt, og så må vi se, om limen holder efter det.

Kan ikke huske hvad limen hedder, men det kostede ca. 150 kr for en litersspand. Findes også i 5-liters til ca. 500 kr.

Lyder lovende.

Det ville være sjovt, hvis du ville dele dine tanker om samlingen. Hvordan havde du tænkt dig at forankre vægelementerne mod gulv, hjørner og loft? Du har jo lidt forspring, da jeg begyndte med mine overvejelser i dag...

Inden jeg så dit indlæg, tænkte jeg egentligt hjemmelavede letvægtsreglar i gulvet, der samles til en kasse ligesom din. Har ikke valgt hvor tyk krydsfinér på "gulvet" endnu. Vægsektioner med en ydre ramme og rundt om vinduet. OSB eller en tyndere krydsfinér på indersiden. Isolering har jeg tænkt cellplastskiver, men jeg har ikke fundet noget i dimensionen 70mm, som jeg synes ville være optimalt. 50 mm måske er nok, men det skaber lidt udfordringer med reglingen.
Mine tanker om loftet er ikke kommet så langt endnu.

Vi får se, om jeg kan få lavet en skitse snart.

Hvordan gik det med projektet?

Det gik ret godt, men det var betydeligt mere arbejde, end jeg regnede med, samt at omkostningerne løb af med en del.

Jeg havde problemer med at få det tæt i gulv/væg/loft-tilslutningerne, så funktionen blev vel ikke helt så god, som jeg havde tænkt mig. Desuden havde jeg forestillet mig, at det skulle være muligt at pakke det sammen til små flade pakker, men på hvert element er der altid noget, der stikker ud og gør, at man skal lægge imellem flamingo eller lignende ved transport/opbevaring, og så tager det straks mere plads.

Forgården blev brugt vinteren 12/13, men blev solgt i løbet af efteråret. Jeg fik næsten tilbage for materialomkostningerne, men med tanke på mængden af arbejde var det virkelig ikke besværet værd. Fremover vil jeg bygge på en mere konventionel måde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.