Pludselig sker det!

Under monteringen skulle jeg flytte min täljsten-klædte Contura 820T lidt. Jeg kom ved en fejl til at røre ved täljstenen med brystkassen, hvorefter den knækkede. Mange grimme ord! Bruddet skete præcis i bunden af det U, som stenen former (stenen ligger som et U rundt om skorstenen).

Pejs med täljstenstop og skorsten set op ad en hvid væg og gulv. Fyr er i gang inde i pejsen og tälstenen former et U omkring skorstenen.

Lige der, hvor stenen er smallest, var der ingen støtte nedenunder. Lidt dum konstruktion måske, men havde jeg ikke stødt ind i den, var intet sket!

Købe ny top, ja selvfølgelig, men det er kedelige penge. Og jeg har intet imod at kigge på en samling, hvis denne top kan repareres.

Min idé er at lime en fladjern på undersiden som støtte, måske bore og sætte en form for nitte ind i stenen. Andre forslag? Og har nogen forslag til lim, der kan bruges i dette varme miljø? Jeg læste om täljstenslim lavet af vandglas, vand og täljstensmel. Virker det?

Tips modtages med tak.

johankr sagde:
Jag råkade komma åt täljstenstoppen med bröstkorgen varpå den knäcktes.
Nu ved jeg ikke, hvor kraftig en brystkasse du har, men ud fra beskrivelsen lyder det for mig som om, der allerede var en revne eller noget andet galt med stenen. At "komme åt den" burde ikke få den til at revne, hvis den er, som den skal være. Jeg ville tjekke med leverandøren, hvad de siger. Så kan det være, vi har forskellige definitioner på "komme åt", hvad ved jeg...

Jo, svært at sige om der var en svækkelse. Jeg havde meget tøj på mig, så jeg mærkede ikke, at jeg tog imod, før det var for sent. Var ærlig, da jeg talte med forhandleren, og der så ikke ud til at være nogen hjælp at få.

Varmebestandigt lim ser heller ikke ud til at være noget, der bugner på hylderne i almindelige butikker. Er der nogen, der har en opfattelse af, hvor varm en sådan kamin bliver lige der over indeslutningen?

Der findes jo lim til sådan en snor man har omkring lugen for at tætne, måske ville det fungere.

Du tænker på pannkitt? Jo, har sådan hjemme men tror ikke at det limer så specielt meget. Måske sætter jeg et par stykker firkantprofil af jern mellem kamin og stenhalvdele som støtte. Bare ca en cm afstand. Så kan måske pannkitt fungere.

M
Roundup sagde:
Der findes jo lim til sådan en snor, man har rundt om lugen for at tætne, måske kunne det fungere.
johankr sagde:
Du tænker på ildfast kit? Jo, har sådan noget derhjemme, men jeg tror ikke, det limer så specielt meget. Måske sætter jeg et par stykker firkantprofil af jern mellem kamin og stenhalvdele som støtte. Kun ca. en cm afstand. Så kan måske ildfast kit fungere.
Roundup tænker nok på "keramisk lim"

http://www.eldkraft.se/produkt/keramiskt-lim-drevgarnslim-thermic-1100---17ml-tub1828

Præcis, keramisk lim hed det.

johankr sagde:
Pludselig sker det!

Under montering skulle jeg flytte min täljstenskledte Contura 820T lidt. Jeg kom til at ramme täljstenstoppen med brystkassen, hvorpå den knækkede. Mange grimme ord! Bruddet skete lige i bunden af det U, som stenen former (stenen ligger som et U rundt om skorstenen).

Lige der, hvor stenen er som smallest, var der ingen støtte nedenunder. Lidt dum konstruktion måske, men havde jeg ikke stødt til den, var intet sket!

Købe ny top, ja, men det er kedelige penge. Og jeg har intet imod at kigge på en samling, hvis den top kan repareres.

Min idé er at lime en pladejern på undersiden som støtte, måske bore og sætte en slags nitte ind i stenen. Andre forslag? Og har nogen forslag til lim, der kan bruges i dette varme miljø? Læste om täljstenslim, der laves af vandglas, vand og täljstensmel. Virker det?

Tips modtages taknemmeligt.
Jeg har fremhævet og fjernet billedet i citatet.

Er du ikke bange for, at jernet og stenen udvider sig forskelligt, når du fyrer op?

Stefan Bengtsson sagde:
Er du ikke bange for, at jernet og stenen udvider sig forskelligt, når du fyrer op?
Jo, det er jo en tanke værd at overveje! Jeg bygger nok en lille støtte af jernprofil under, som stenen kan bevæge sig frit over i stedet.

Fandt dette epoxylim, som kan tåle godt over 300 grader og ser ud til at være tilgængeligt hos bilforhandlere. Men det var jo skandaløst dyrt.
http://performix.se/jbweld

Men du, et nysgerrigt spørgsmål, som måske giver anledning til eftertanke.

Hvad koster en ny topsten?
Hvad koster lim, jern og andre "patent" og alligevel få en halvdårlig reparation? :confused:

roland53 sagde:
Men du, et nysgerrigt spørgsmål, som måske kan give stof til eftertanke.

Hvad koster en ny topsten?
Hvad koster lim, jern og andre "patent" og alligevel få en halvdårlig reparation? :confused:
Nej, netop. Ved ikke præcis, hvad toppen koster, men mit gæt er omkring tusind kroner. Reservedele, du ved.
Talte desuden med en skorstensrenoverer nu, som sagde, at intet lim kan holde täljstenen sammen. For porøs. Det må blive en midlertidig reparation og så købe nyt.

Er ellers lidt besat af at forsøge at reparere ting, før jeg køber nyt... Og ret ofte lykkes det, men nogle gange må man måske give sig :)

Du har måske "otursförsäkring" i din indboforsikring?:p

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
I
Jeg følger denne tråd med spænding. Findes der virkelig noget til at lime fedtsten med? Fedtsten i pulverform er det samme som talkum, talkum bruges som slipmiddel. Fedtsten er dødt, ændrer sig ikke af varme eller kulde, det har ingen kapillarvirkning, det er hårdt men alligevel letbearbejdeligt, et mærkeligt materiale. Jeg har lavet nogle figurer i fedtsten, træls når de går i stykker, når man næsten er færdig, jeg havde også brug for en passende lim.

I
Jeg prøvede med cyanoacrylate EC100, ser ud til at fungere, varmede stykket op til 150 grader, ved 140 begyndte fugen at blødgøre. Men det er muligt, at der findes bedre tilpassede typer af dette. http://www.hweckhardt.com/adhesives/pdfs/Hight Temp.pdf
Hvor varm kan den der ovn blive?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.