Hej, jeg mistænker, at jeg har lavet en fejl. Skulle fremstille en egen retningslinjal til min gamle rundsav og fulgte instruktioner, som en hjælpsom person på dette forum havde linket til.

Man skulle lime to plader af typen masonit for at få en første lige kant for saven at løbe efter.
Jeg havde en plade gammel "formply", som var blevet til overs efter støbearbejde, og den virkede perfekt.

Men, efter to døgn var trælimet ikke tørt mellem pladerne, og jeg mistænker, at overfladebelægningen (fenolharpiksbelagt) forstyrrer tørringsprocessen?

Er der nogen, der har prøvet at lime dette materiale?

Skal jeg simpelthen vente længere, eller er det kørt? Limet tørrer lige så godt som i flasken - dvs slet ikke? 🤓

• Et arbejdsbord med to limede plader, fastklemt med en skruetvinge. En håndlavet skinne mærket "RIKT LINJAL CIRKELSÅG" ses ovenpå.
S
Almindeligt trælim/ hvidlim (PVAc) bygger på, at det er sugende materialer. Skal du lime belagte plader, må du bruge noget montagelim/ sætlim.

B Boolean sagde:
Hej, jag mistænker at jeg har gjort en fejl. Skulle lave en egen retningslineal til min gamle rundsav og fulgte instruktioner, som en hjælpsom person på dette forum havde linket til.

Man skulle lime to plader som masonit for at få en første lige kant for saven at løbe efter.
Jeg havde en plade gammel "formply", der var blevet til overs efter støbearbejde, og den virkede perfekt.

Men, efter to døgn var trælimen ikke tørret mellem pladerne, og jeg mistænker at overfladebelægningen (fenolharpiksbelagt) besværliggør tørreprocessen?

Nogen der har prøvet at lime dette materiale?

Skal jeg helt enkelt vente længere, eller er det kørt? Limen tørrer lige så godt som i flasken - dvs slet ikke? 🤓
S sinuslinus sagde:
Almindelig trælim/hvidlim (PVAc) bygger på at det er sugende materialer. Skal du lime belagte plader, så må du bruge noget monteringslim/sætningslim.
Ok, og det er ingen idé at vente en uge?
Evt. bore "lufthuller"?
Det må jeg sætte på "lære-kontoen" 😂

Tingen med formply er, at intet skal hæfte på overfladen, specielt ikke cement. Overfladen indeholder slipmiddel, så lim fungerer heller ikke...
Men du kan vel skrue pladerne sammen?

Yes, det er min reserveplan.
Tak søde begge to for hjælpen!

S
B Boolean sagde:
Ok, og det er ingen idé at vente en uge?
Evt bore "lufthuller"?
Dette må jeg sætte på "lære-kontoen" 😂
Nej, det bliver samme problem, hvis man forsøger at lime to malede træstykker sammen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.