Hej,

En portstolpe er knækket og skal limes sammen.

Hvad bruger man bedst til at forbinde disse to dele igen? Portstolpen er lavet af et cementafløbsrør, som derefter er fyldt med beton.

Der må findes noget klæbende mørtel at bruge eller måske endda nogen fuge?

At bore i en jern er sikkert heller ikke en dum idé...

Epoxy limmer det meste, men spørgsmålet er om stolpen er stærk nok i øvrigt.
Det lyder som om den var uarmeret...

Jeg limede en stor udendørs blomsterkrukke af beton med det ikke helt usædvanlige PL400, så det ser ud til at fungere indtil videre.... Som du allerede var inde på, ville det nok være godt at bore 2 huller og hamre et stykke armeringsjern i også.

Er det kun en skønhedsfejl, så synes jeg også, at Pl-400 lyder godt.

Et spørgsmål bare, hvordan lykkedes det dig at have den i stykker?

magnusss sagde:
Et spørgsmål bare, hvordan lykkedes det dig at få den af?
Det er en historie for sig, der næsten kunne passe i bloopserstråden, selv om jeg selv er helt uskyldig:

Jeg brugte en weekend for to uger siden på at grave lidt på grunden. Det resulterede i, at der lå 40-50 kubik jord på min græsplæne. Efter mange ture frem og tilbage fik jeg fat i en traktorgraver, der kunne køre det over til naboen, som havde brug for tilsvarende jordmængder. Desuden kunne han komme klokken 0700 dagen efter, og det var 300 sek billigere end at leje en Avant 630 og gøre arbejdet selv i løbet af weekenden.

Efter et par timer ser jeg, at naboens portstolpe er faldet til jorden (vi lånte deres indkørsel for at transportere jorden). Følgende samtale udspiller sig:

Mig: Jeg ser, at stolpen er faldet til jorden?
TG(traktorgut): Nå?! Ja det ved jeg ikke noget om.
Mig: Men den stod jo op for to timer siden, du må have ramt den med skovlen?
TG: Næ, den bare faldt.
Mig: Men den kan jo ikke bare falde af sig selv?
TG: Den bare faldt. Stolpen må have været helt rådnet!
Mig: Ok, nu er stolpen jo lavet af beton, så helt rådnet kan den ikke have været...

Efter afsluttet opgave brugte jeg tavsheden som våben i forhandlingen om stolpen, hvilket gjorde, at prisen for arbejdet gik ned 15%.

Gubben havde en fin traktor og havde nok kørt hele livet, men det virkede lidt svært at holde styr på, hvor armen befandt sig, når han kørte fremad.....

PL400 måske virker, men det er jo ikke kun en skønhedsfejl. Hele stolpen er jo af. Det ville jo føles godt med en klæbrig mørtel.

Skal ringe Maxit og tjekke, om de har et godt forslag. Stolpen i sig selv holder nok godt, selvom den selvfølgelig ville have godt af lidt armering. Risikoen er dog, at man revner noget, når man borer, og det vil jeg nok ikke risikere.

Jeg tror også på epoxy til dette. Jeg har svært ved at tro, at man kan opnå samme trækstyrke med et cementbaseret mørtel.

ok, kan I give eksempel på en epoxy lim som kunne være passende til dette?

MathiasS sagde:
ok, kan I give eksempler på en epoxylim, der kunne være egnet til dette?
Biltemas art nr 36-2409 er måske det billigste, men der findes mange produkter på markedet.
Tror at alle klarer din limning.

Jeg ville nok have støbt en ny stolpe, så naboen bliver glad. Det ville jeg have ønsket, hvis jeg var naboen.

P.s
Det var sjovt at læse om, hvordan det gik, selvom det ikke var så sjovt, du forstår, hvad jeg mener.

Jeg har en variant af det samme problem som trådskaberens, men i mit tilfælde er det to murblokke i beton, der ikke har siddet sammen tidligere, som skal sammenføjes. Dette medfører, at på visse steder er den tænkte fuge så bred som fem millimeter. Hvad skal man bruge for at sætte disse sammen?

Biltemas epoxy ser faktisk ud til at have fungeret fremragende. Nu mangler det kun at spartle de overfladiske revner og så male stolpen....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.