Netop PL400 som du foreslår er jo en kanonlim...har limet alle mine smygar i huset med netop det lim, og hvad jeg forstår har det lige så gode ydelser udendørs.

..//N

PU-lim fungerer udmærket i udendørs miljø.
Jeg har selv en konstruktion, som jeg limede i 1981, som stadig er helt OK.

Kan erklære sig enig i, at PU-limet er fantastisk til dette. PL400 fungerer også, men synes selv det er betydeligt nemmere at håndtere en flaske sammenlignet med en sprøjte. Erfaringer siger også, at PU-limet hæfter bedre.

Husk, at polyuretanlimen hæfter bedre, jo fugtigere det er (sandhed med modifikation), så fugt gerne overfladerne, hvis de er rigtig tørre.

• Synes
Nordlander
  • Laddar…
Nej limningen påvirkes ikke af imprægneringen, eller omvendt.

Det er bare at lime og se glad ud :)

Tænk bare på at PU-limet m.fl. ikke er så venligt mod hud m.m. så et par handsker er ikke forkert. Et lille trick er at bruge et gammelt plastkort (bank/bibliotek/passer osv.) til at spartle limet ud. Synd at bruge en god spartel når man skal lægge lidt arbejde på at rengøre den.

/elof

N
Hvis man limer større ting med pl 400, skal man være ret hurtig, da det hurtigt danner overflade.

Byggaren sagde:
Forkert råd. Hvis du læser beskrivelsen, skal overfladerne være helt tørre. Limet skal påføres på en overflade og sprayes let med vand (for at starte den kemiske reaktion).
Forkert nej da, det afhænger helt af hvilket fabrikat du bruger...derfor skal man ALTID læse på lige den flaske, man har, ikke tage et generelt råd.
Sådan står der på den, jeg har i bilen...

"Brugsanvisning: De overflader, der skal limes, skal være rene, men ikke tørre. Kontaktflader bør have 12 - 20 % fugtighed, som fugtes med svamp eller klud. Mindst én overflade bør være sugende/porøs (f.eks. træ). Fordel limet i tynde striber eller pensl/fordel en film. Limet kan ligge åbent i 30 minutter efter påføring. Fastgør materialet med tvinge eller lignende under presningstiden (ca. 3 timer, 20°, 65% RH). Opvarmning af træoverflader sænker presningstiden. Bemærk, at limet skummer og ekspanderer under hærdning......"

Så hvordan du skal bruge limet, afhænger helt af fabrikat m.m., så læs på flasken!
Fælles for alle PU-lim er dog, at de er fugthærdende, så på en eller anden måde skal fugt indgå i processen

/elof

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.