Tænkte at bygge en altan udenfor altandøren efter sådanne 7 år...
Bliver vel ca. 2*4 m og den skal stå på 2 stolper i jorden. Eftersom der er 4 m til jorden, så er min overvejelse om det er fornuftigt med trykimprægnerede stolper, eller bør det absolut være limtræ? Skiller jo et par kroner i omkostning, så det skal være velmotiveret i så fald.
Bliver vel ca. 2*4 m og den skal stå på 2 stolper i jorden. Eftersom der er 4 m til jorden, så er min overvejelse om det er fornuftigt med trykimprægnerede stolper, eller bør det absolut være limtræ? Skiller jo et par kroner i omkostning, så det skal være velmotiveret i så fald.
Trykimprægnering påvirker holdbarheden ikke styrken.
Du skal først dimensionere dine søjler for knækning, så kan du vælge, hvordan de skal beskyttes mod råd.
Du skal først dimensionere dine søjler for knækning, så kan du vælge, hvordan de skal beskyttes mod råd.
Hvis du ikke vil beregne styrken når de er så lange, kan du jo gå efter udseendet.
Hvis du bruger det tyndeste limtræ der holder, vil det sandsynligvis se ud som tynde "tændstikker" der risikerer at knække.
Jeg ville absolut vælge et par grove trykimpægnerede stolper, sandsynligvis de tykkeste jeg kan finde på brædgangen.
Derudover ældes limet og træet forskelligt rent farvemæssigt.
Hvis du bruger det tyndeste limtræ der holder, vil det sandsynligvis se ud som tynde "tændstikker" der risikerer at knække.
Jeg ville absolut vælge et par grove trykimpægnerede stolper, sandsynligvis de tykkeste jeg kan finde på brædgangen.
Derudover ældes limet og træet forskelligt rent farvemæssigt.
Tænkte mest om trykt var lidt skævt at bygge med, men som det lyder så bliver det almindelige trykte.
Resten er kun at finde ud af fornuftige dimensioner, især på hammarbandet (eller ydre syld, eller hvad man skal kalde det)
op mod 4 m spænd kræver måske en fornuftig dimension.
Resten er kun at finde ud af fornuftige dimensioner, især på hammarbandet (eller ydre syld, eller hvad man skal kalde det)
op mod 4 m spænd kræver måske en fornuftig dimension.
Egentlig spiller det ingen rolle, hvad du vælger. Ulempen med trykimprægneret træ er, at det ikke kan males direkte, og at det suger vand. Der vandrer altså fugt i stolperne, så det er ikke helt gunstigt med almindeligt træ i direkte kontakt med trykimprægneret træ. Skimmelsvamp risiko mao (ikke i det trykimprægnerede træ men i det almindelige)! Jeg har selv kun brugt sammenlimet og høvlet almindeligt træ. At limsamlingerne kan ses, hvis man maler, er jeg ikke enig i. Jeg er dog enig i, at du skal vælge kraftige stolper, mindst 115x115.
Klik her for at svare