Hej! Jeg har ved et uheld mistet en sådan lille skrue, som hører til en håndklædeholder i badeværelset. Kan man købe den separat? Jeg ved ikke, hvem producenten er.

Det gør ikke noget, hvis skruen skulle være lidt længere end den på billedet.

• Lille skruv i sort holder ved en hånd. Skruven bruges til en håndklædeholder i badeværelset.
Med største sandsynlighed er det ikke noget problem at købe en sådan skrue. Skrue-typen kaldes stopskrue.
Hvad du skal vide er, hvilken dimension gevindet har. Mål yderdiameteren og gevindets stigning, dvs. hvor langt det er fra en top til næste i gevindet.

Der findes et antal forskellige typer gevind i verden. Er skruen til en del af håndklædetørrerens beslag, er den sandsynligvis M-gevind og yderdiameteren vil så være lige under en hel mm.
Er det til en del som indeholder væske, er det ikke umuligt, at der er tale om et tomme-gevind. Så er yderdiameteren i stedet tæt på et tommemål.

Mål skruen op, gerne med en skydelære hvis du har, og søg i gevindtabeller, eller skriv målene her i tråden, så får du sikkert hjælp.

Her er en tabel med rustfri stopskruer:
http://www.wiberger.se/templates/din914-stoppskruv-insex-spets.htm
Antager at du kan leve med, at det er insex i stedet for torx. Du kan nok ikke købe en stopskrue fra Wiberg, men gå til en rigtig jernhandel, så kan de sikkert skaffe en skrue til dig.

• Synes
kia2
  • Laddar…
Hornbach sælger stykvis, hvis det nu er en almindelig gevind.

K-rauta havde desværre ikke nogen - kiggede i dag. Hornbach har jeg ikke i nærheden. Kan Beijer eller Bauhaus have?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.