Skal sætte finsavet planke på væggen i vores TV-rum men overvejer nu, hvordan jeg bedst fastgør dem??
Kommer til at blande 70, 95, 120mm så man får et mere levende udtryk end kun samme dimension.
Væggen, der er der i dag, er dobbeltgips.
Skal jeg skrue eller sømme dem fast?
- lige ind forfra?
- skråt ned på den smalle side (bredden)?
- lime og søm?
- Bare lime? (Hvilket lim)
Endnu en overvejelse: skal man bruge 22mm på væggen, eller skal jeg høvle det ned til cirka 17mm?
Har ledt efter lignende spørgsmål, men har ikke fundet noget.
Mvh
Christian
Kommer til at blande 70, 95, 120mm så man får et mere levende udtryk end kun samme dimension.
Væggen, der er der i dag, er dobbeltgips.
Skal jeg skrue eller sømme dem fast?
- lige ind forfra?
- skråt ned på den smalle side (bredden)?
- lime og søm?
- Bare lime? (Hvilket lim)
Endnu en overvejelse: skal man bruge 22mm på væggen, eller skal jeg høvle det ned til cirka 17mm?
Har ledt efter lignende spørgsmål, men har ikke fundet noget.
Mvh
Christian
Senest redigeret:
Okey tack hvilke dimensioner kørte I med?larsbj sagde:
Hvor længe skal man vente så det ikke tørrer fra hinanden da. Træ er jo levende så det rører sig hele tiden...
Men vi synes det er okey med revner men nu overvejer jeg om det tørrer fra hinanden meget eller pm det bare er nogle mm
Væggen er bare 386x245
Vi lavede sådan en væg i september. satte 22x120 med en dyckerts mellemrum (ca 1 mm). Vi skød brædderne op med dyckertpicka. I dag har vi sprækker mellem brædderne af varierende bredde, fra 2-3 mm op til 6-7 mm. vi synes dog det er charmerende og pænt, husk at sørge for at have en ok farve bag brædderne hvis du overvejer at tillade krympning som vi har gjort, farven bagved skinner igennem i visse belysninger.
Har også sat "plankevæg", men valgte spontet panel, hvilket muliggør skjult montering. Jeg brugte panelclips, hvilket fungerede godt, da der er gips og spån bagved.
Tak. Tørrede I dem, inden I satte dem op?larsbj sagde:
Tørrede I disse, inden I satte dem op, eller satte I dem direkte fra bræddehaven?roggabear sagde:Vi lavede en sådan væg i september. satte 22x120 med en dyckert mellemrum (ca. 1 mm). Vi skød brædderne op med dyckertpistol. I dag har vi sprækker mellem brædderne af varierende bredde, fra 2-3 mm op til 6-7 mm. vi synes dog, det er charmerende og flot, husk at sørge for at have en ok farve bag brædderne, hvis du vil tillade krympning som vi har gjort, bagvedliggende farve skinner igennem i visse belysninger.
Jo, det bliver samme farvenuance på væggen bagved som på forsiden.
Hvor tæt satte I dyckerten?
/c
Satte op råspont i det forrige hus i et rum og faspanel i et andet. Min far har lige sat op i mine forældres soveværelse, en slags yderpanel. Kan ikke huske navnet på panelet, men det blev skidesflot. På råsponten havde jeg dykkersøm i sponten
Jeg fik rådet for mange år siden, at længden skal være mindst 2 gange tykkelsen på det, man skal fastgøre. Jeg satte mit op med en batteridykkerpistol, og alt sidder stadig fastwrang sagde:
Jeg brugte 50 eller 52's dykker.