Ved den igangværende tilbygning var håndværkerne overraskede over, at jeg ville have ventilation i luftspalten bag facaden, det mente de ikke var nødvendigt. Nu har jeg i hvert fald sat musband nederst og skal til at begynde at sætte panel. (Liggende panel falspanel/halvspont 145mm). Der fandtes en del gamle tråde om emnet, men jeg fandt ikke noget godt eksempel på dette.

-Hvordan løser man ventilationen pænt i overkanten på gavlen på den enkleste måde?
Havde spontant ikke tænkt mig at bygge råsponten ind, men malede denne som I kan se

Rødmalet facade og træramme på et byggeprojekt, med synlig luftspalte bag facadepanel. Gavl under konstruktion med synlige spær og dækket med vindtæt materiale. Sort tagmateriale er løst på toppen. Træpaneler og rød maling ses også.

Sne4 Sne4 sagde:
så var snickarna förvånade over at jeg ville have ventilation i luftspalten bag facaden, det behøves ikke var deres vurdering.
Jeg forstår snedkerne! Men jeg er lige så undrende som dig. Jeg tror, jeg aldrig har set, at man har ordnet sådan ventilation af luftspalten øverst. Og det er aldrig blevet gjort på mine huse, hverken dem jeg selv har været med til at bygge, eller de der er blevet bygget af professionelle.. Det kan jo være, at det er unødvendigt, og at luftspaltens hovedformål er, at vandet ikke skal samle sig kapillært mellem yderpanel og vindspap eller udgips, men at kunne løbe ned, og at et "lufttræk" bag panelen er overflødigt. Men jeg har aldrig set, at dette er blevet undersøgt "videnskabeligt" under ordnede forhold med kontrol af fugtigheden i luftspalten og på yderpanelets inderside. Med en sammenligning mellem konstruktioner med åbning i luftspalten øverst eller ej. Måske noget for Christer Harrysson, vores fremragende professor emeritus i byggeteknik at undersøge. Hvordan som helst, hvis du laver en sprække ind til luftspalten øverst, så bør du nok sætte insektnet der, så det ikke bliver vinterbolig for fluer, hvepse og andre småkryb.

sunnis
Noget træk bag panelet behøves ikke. Har aldrig set nogen sådan løsning. Men skal du få det gjort, behøver du vel lægge en yderligere spærre, så panelet kommer længere ud, og når du laver dækbrædderne til tagskægget, skal du efterlade en sprække mod råsponten, så luften kan cirkulere imellem. Eller også bryder du spærret omkring tagskægget løs og høvler det ned nogle cm. Jeg vil gætte på, at det er helt unødvendigt ekstra arbejde.

Takker, det lyder godt. Så fortsætter jeg med den nuværende konstruktion.

Den nuværende facade var spikret direkte mod det stående tømmer med en fastklemt papir imellem. Den konstruktion lækkede dog meget af varmen, hvilket burde have lettet udtørring efter regn. Nu bliver det jo en væsentligt koldere konstruktion. Der burde jo en luftudveksling være af gavn for udtørring efter kraftige regn.

Vækker tråden.
Vi skifter også panel og jeg reagerede på præcis det samme.
I min verden vil jeg have luftspalte også på oversiden, men her gør byggerne det samme som i dit tilfælde.
Måske er det ikke en veludtalt løsning at have åbent op også..

• Byggeri ved nattetid med en stillads op ad en husvæg uden panel, med isoleringsmateriale og trælægter synlige.
Det er bare at save en del af den liggende lægte af i hver sektion. Afslut panelen 10-20mm fra råsponten og dæk sprækken med en lægte med afstandsstykker fra panelen.

• Synes
Henrik Vamos
  • Laddar…
P
H Henrik Vamos sagde:
Vækker tråden.
Vi skifter også panel, og jeg reagerede på præcis det samme.
I min verden vil jeg have luftspalte også på oversiden, men her gør byggerne det samme som i dit tilfælde.
Måske er det ikke en veludtalt løsning at have åbent oppe også..
Ville sige, at det er unødvendigt, så længe der findes en luftspalte..

• Synes
Henrik Vamos
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.