Er der nogen, der ved, hvordan en liggende panel (sådan som Trivselhus bruger) skal møde smygbrædder, etc. (ved døre, vinduer og sammensatte vægsektioner)? Er det ikke sådan, at den liggende panel skal slutte med ca. 10 mm afstand til smygbrædden, så vægpanelens endetræ ikke ligger direkte mod smygbrædden (dette møde dækkes af "skarvbrædder")? Dette for at der skal være en "ventilationskanal" mellem panelens endetræ og smygbrædden. Jeg har selv fået problemer ved depotdøren på garagen (en anden leverandør, men præcis samme type af liggende panel som på huset, der er TH). Her ligger panelens endetræ direkte mod smygbrædden, hvilket har resulteret i, at panelen er helt våd under "skarvbrædden" (SE BILLEDE). Denne fugt har nu vandret ind i væggen nedad via endetræet på syllen. Da der ikke er fodlister og kun et betongulv i depoten, så jeg problemet med det samme. Jeg er nu bekymret for, at jeg kan have lignende problemer på huset, men at det først vil vise sig om flere år, når vandskaden er blevet rigtig alvorlig!? Jeg må nok fjerne nogle "skarvbrædder" på huset i weekenden også for at tjekke dette...  :-?

• Liggande panel fästad dikt mot smygbräda vid förrådsdörr, visar fuktproblem med voverlig distans mellan panelens ändträ och smygbräda.
Hej!

Test at tætne en eller anden knudebræd med silicone eller lignende (lige i "sprækkerne") for at undgå, at slagregn trænger ind. I øvrigt ville jeg imprægnere med varm rå linolie (omkring 60 grader) for bedste resultat mod skimmel etc.

Lagavulin

Brug ikke silikone, da du aldrig nogensinde vil få maling til at hæfte på disse steder.

Jeg tror også, at eventuelle åbninger gør mere gavn end skade. Hvis man lukker dem, vanskeliggør man tørringen endnu mere.

Hvis det fungerer med distancen på 10mm
så kan du jo altid save 10mm væk med håndklingen.
Eller lade dem, der har gjort arbejdet, gøre det. 8-)

Mvh Putte

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.