Hej,
Har læst og således løst masser gennem at være her, men har aldrig skrevet tidligere.
Har en overvejelse, er i gang med et espalier, som skal blive et indsynsbeskyttelse med vedbend på sigt. Har støbt pæle med stolpejern, og alt er gået fint, bortset fra at der er blevet lidt ujævn højde på pælene (på to steder havde jeg regnet med det, da de stolper skal sidde på klipper, der er højere end jordniveauet), trods jeg gik med vaterpas og vejede mellem pælene, når jeg støbte. Forskellen i højde er ikke mere end, at øjet ikke irriterer sig, måske en cm eller to. Min overvejelse er nu: jeg vil have, at alle stolper ender i samme højde for at det skal se godt ud og for at kunne lægge en overligger ovenpå. Hvordan gør jeg det bedst muligt? Min bedste idé er at skære alle stolper i den højde, jeg har tænkt fra starten, så skrue den første stolpe fast i ønsket højde og derefter fastgøre den næste med tvinge, tjekke med vaterpas hvad der er passende og så skære. Hvordan ville I have gjort?
Har læst og således løst masser gennem at være her, men har aldrig skrevet tidligere.
Har en overvejelse, er i gang med et espalier, som skal blive et indsynsbeskyttelse med vedbend på sigt. Har støbt pæle med stolpejern, og alt er gået fint, bortset fra at der er blevet lidt ujævn højde på pælene (på to steder havde jeg regnet med det, da de stolper skal sidde på klipper, der er højere end jordniveauet), trods jeg gik med vaterpas og vejede mellem pælene, når jeg støbte. Forskellen i højde er ikke mere end, at øjet ikke irriterer sig, måske en cm eller to. Min overvejelse er nu: jeg vil have, at alle stolper ender i samme højde for at det skal se godt ud og for at kunne lægge en overligger ovenpå. Hvordan gør jeg det bedst muligt? Min bedste idé er at skære alle stolper i den højde, jeg har tænkt fra starten, så skrue den første stolpe fast i ønsket højde og derefter fastgøre den næste med tvinge, tjekke med vaterpas hvad der er passende og så skære. Hvordan ville I have gjort?
Stolpen skal jo ikke sidde mod soklen for at undgå, at den suger vand, så der har du lidt spillerum til at begynde med. Sæt op første og sidste stolpe ukappet. Spænd dernæst en snor eller et reb mellem stolperne (der findes et specielt mini-vaterpas, du kan hænge på snoren) når det er lige, så stiller du alle stolperne op og trækker en streg ved snoren. Så får du alle kappet i den rigtige højde.
Tak! Sådan må det blive =) Er det ikke klogt at lægge noget tyndt under stolpen, selvom den er imprægneret, så den skånes lidt fra evt. vand, der samler sig på plinten?D DaDolly sagde:Stolpen skal jo ikke sidde mod plinten for at undgå, at den suger vand, så der har du lidt spillerum til at begynde med.
Sæt den første og den sidste stolpe op uden at kappe. Spænd derefter en line eller en snor mellem stolperne (der findes et specielt mini-vaterpas, du kan hænge på snoren) når det er lige, så stiller du alle stolperne op og trækker en streg ved linen. Så får du alle kappet i den rigtige højde.
R runnemo sagde:
Ja stolpen suger vand op, selvom den er imprægneret. Brug en klods under, mens du markerer, og fjern den derefter, når du skruer den fast.R runnemo sagde:
Ja, det var sådan, jeg mente. Lod klodserne sidde, indtil jeg skruer stolperne fast. Tak for tipsene, blev kanon. Så lige som muligt med nogle lidt vridne reglerD DaDolly sagde:
Klik her for at svare