Sidder og kigger på kantelement osv til pladen.

Kan man regne med en længere levetid og funktion, hvis man dimensionerer for højere belastning?

Almindeligt lille 1 plans længehus, dvs lav belastning.
Overvejer at bruge 100mm Xps 300 i kantelementerne og det nederste lag isolering, derefter 200mm s200 i det øverste.

Eller er det unødvendigt?

Tak!

Hvad tror I?

Hvorfor? Fungerer overhovedet ikke. Man bygger højhuse og har EPS S100 under pladen

Matti_75 Matti_75 sagde:
Hvorfor? Fungerer ikke overhovedet. Man bygger højhuse og har EPS S100 under pladen
Fordi krybdeformationen bliver mindre over tid. Bør således bevare sin isoleringsevne i længere tid?

Er der nogen andre med synspunkter?

MrJay
Totalt unødvendigt. Et almindeligt hus (trækonstruktion formodar jeg?) klarer sig lige så længe med EPS100 som XPS300 i pladen. XPS bruger man ved høje punktlaster, noget jeg mistænker du ikke har..

Har selv et stenhus med ekstra armering for at klare enorme laster som var det en højhus, EPS100 i 3 lag, kantelement består selvfølgelig af EPS200. Nemas problemas

Er enig med tidligere skribenter.
De teoretiske fordele, man eventuelt kunne forestille sig, såsom bedre isoleringsværdi og mindre langtidsdeformation, vil aldrig bemærkes i virkeligheden.

G Gabbe1 sagde:
Jeg er enig med tidligere skribenter.
De teoretiske fordele, som man eventuelt kunne forestille sig, såsom bedre isoleringsværdi og mindre langtidsdeformation, vil aldrig kunne mærkes i virkeligheden.
Tak for svar! Er der nogen fordel ved at lægge xps nederst, når det kommer til eventuel fugt?

Nej, ikke hvis du bygger på den måde, der anbefales, dvs med et lag (10-20 cm) med makadam under isoleringen. Og naturligvis skal man sørge for, at eventuel indtrængende fugt kan dræneres bort. XPS optager ganske vist meget mindre fugt sammenlignet med celleplast, men bygger man rigtigt, bør der ikke være nogen fugtbelastning under pladen, ikke engang på det nederste lag.

Har du fået fat i XPS billigt, så er det da bare at bruge det, ellers er S100 nok, eller endda S80 for den sags skyld, fremragende. Celleplast er nok dyrt som det er allerede.

MrJay
W Wallawhoa sagde:
Tak for svaret! Er der nogen fordel ved at placere xps nederst, når det kommer til eventuel fugt?
XPS hævdes at være bedre end EPS i forhold til mængden af vand, der absorberes. Bor du ikke i en sump eller bygger en pool, er det ligegyldigt. Fugtproblematikken i forbindelse med at bygge huse løser man ved at lægge aldersbestandig plast mellem lag 1 og 2 af celleplast.

MrJay MrJay sagde:
XPS siges at være bedre end EPS til mængden af vand, der absorberes, medmindre du bor i en sump eller bygger en pool, så er det ligegyldigt. Fugtproblematikken i forbindelse med husbyggeri løses ved at lægge aldringsbestandig plast mellem lag 1 og 2 af celleplast.
Nja. Ev. plast mellem celleplasten lægger man for at forhindre radonholdig luft i at trænge ind. Når det kommer til fugt, forsøger man at minimere fugtbelastningen på celleplasten ved at lægge et kapillarbrydende lag makadam under celleplasten.

MrJay MrJay sagde:
XPS påstås være bedre end EPS på mængden af vand, der absorberes, medmindre du ikke bor i et sumpområde eller bygger en pool, så er det ligegyldigt. Fugtproblematikken i forbindelse med at bygge huse løses ved at lægge aldersbestandig plast mellem lag 1 og 2 af celleplast.
Plasten er der for at beskytte mod jordradon.

MrJay
Støbte selv to plader i ugen. Plastfilm på 0.2mm er til for at forhindre fugt i dampform i at trænge op. At det også forhindrer radon (hvis man ikke har lagt radonslange) er et plus. Der findes allerede mange tråde om det, søg og I skal finde..

Geotekstil og makadam forudsætter jeg, man lægger, hvis man har tænkt sig at støbe betonplade, det ville være ret dumt ellers.

G Gabbe1 sagde:
Nja. Ev. plast mellem celleplasten lægger man for at forhindre radonholdig luft i at finde vej ind. Når det gælder fugt, forsøger man at minimere fugtbelastningen på celleplasten ved at lægge et kapillarbrydende lag makadam under celleplasten.
Jeg har tænkt mig at have massivt trægulv ovenpå pladen. Skal jeg lægge folien mellem celleplasten eller ovenpå betonen?

Jeg ville have lagt den ovenpå betonen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.