KnockOnWood sagde:
Dette er jo en meget interessant Off Topic diskussion! Handler jo i hvert fald ikke om at bygge huse.

Hvad er hø og hvad er halm?
I min verden er hø græs med eventuelt frø (frø = protein og fedt).
Nu om dage, når bønderne tager græsset hver fjortende dag, er der vel ikke meget frø i høet for det meste.

Halm = græs, hvede, rug, byg, timothe, havre, blødtel, krusetel eller hvad alt det kan være, der vokser, hvor man har tærsket bort frøet, så kun strået er tilbage.

Har jeg nogenlunde ret så langt, Haavard (jeg fik indtryk af, at du var agronom)?

I mange år, inden vi måtte aflive vores hest på grund af sygdom, blev den hovedsageligt fodret med græsfrøhalm.
Den var nemlig tilbøjelig til forfangenhed og tålte ikke kraftigere foder.

Nå, hvad indeholder halm? Jo, cellulose.
Halm indeholder masser af næring i form af cellulose, som mikroberne i hestenes og køernes maver kan nedbryde og omdanne til sukkerarter, som pattedyrene kan få gavn af.
Det er jo derfor, vi har kvæg! For at omdanne "værdiløse" græsmarker til højværdigt fedt og protein.

God weekend! Forhåbentlig med en god bøf af "naturkød".
I Sverige bygger man huse af halm fra byg, hvede, rug eller havre. I dele af USA bruger de meget riskorn. Halm fra græsfrøproduktion (hvor jeg kommer fra, ville vi kalde det fröhö - det bliver let begrebsforvirring, når man ikke taler samme sprog...) har en næringsværdi, der ligger mellem hø og "almindelig" halm.

Halm indeholder næring, men meget mindre end hø og er nok ikke noget, der gives til dyr, der skal producere kød eller mælk. Som tidsfordriv og til dyr, der ikke tåler stærk kost, er det nok bedre.

Det blev burger lavet på egenfanget rensdyr.

Her er faktisk den bedste inventering, jeg har set af svenske lerhuse, selvom det ikke er den egentlige retning. Flere af disse har jeg altså besøgt. Der er zoom-mulighed, så man kan læse teksten.
http://www.stjarnsund.com/attachments/Studieresorna_A3.pdf

Edit, den så bedre ud i IE end i Mozilla.

Senest redigeret:
haavard sagde:
...Det blev hamburgare lavet på egenskudt ren.
OOTT (ekstremt of topic)

Må man skyde ren?
Jeg troede, de var tamdyr, der blev slagtet ligesom kvæg.

Hvordan gør man?
Vasker en gris og bruger bøssen?
Så har man jo skudt en ren :rolleyes:

Maja Lindstedts lerhus i den kritiske fase. Lille billede af det færdige resultat i inventeringen ovenfor, hvis det nu virkelig er det samme. Selv har jeg jo været med på sådanne her byggerier, så jeg er mest nysgerrig efter, hvad de gjorde med haven efter dette :D

Lerhus under byggeri med halmfacade, stilad i en skovklædt omgivelse. Byggestillads og stige ses ved siden af huset.

Senest redigeret:
Nej, det der er Lena Falkhedens hus. (Altså billede 3 fra 2007).
Må være et gammelt billede for det hus blev bygget cirka ved årtusindeskiftet? Jeg var der for 3-4 år siden, og der var det færdigt. Flotte vinduer fra et eller andet hospital i Göteborg.

Jeg har også besøgt en del af husene. Har været inde i fem og set to eller tre udefra.

Nr. 10 -05/2 -06 ser skægt ud, har du været der?
11 og 12 -05 er lerhalmhuse. Kender du teknikken der?

KnockOnWood sagde:
Må man skyde rensdyr?
Man rejser til Norge. (Ikke Svalbard med mindre du bor der). Eller Grønland. Island går også, men der tror jeg det er svært at komme til for udlændinge uden stor pengepung. Rusland fungerer nok også, men det ved jeg ikke noget om.

haavard sagde:
Nej, det der er Lena Falkhedens hus. (Altså billede 3 fra 2007). Må være et gammelt billede, for det hus blev vel bygget omkring årtusindskiftet? Jeg var der for 3-4 år siden, og da var det færdigt. Flotte vinduer fra et eller andet hospital i Göteborg.
Jeg forstår..
haavard sagde:
Selv har jeg også besøgt en række af husene. Har været inde i fem og set to eller tre fra ydersiden.
Vi har tilsyneladende været i forskellige huse da.
haavard sagde:
Nr. 10 -05/2 -06 ser sjovt ud, har du været der?
Ja, det er to forskellige huse i en by, de har forskellige farver.. Jeg arrangerede et studiebesøg der for en økobyforening fra Göteborg sommeren 2001. Per A viste rundt i to timer for 50:- per person!
haavard sagde:
11 og 12 -05 er lerhalmhuse. Kender du teknikken der?
De er ikke bygget i samme teknik. Kirken er lavet af pressede blokke, de huse i Hare Krishnas by er jeg ikke sikker på, da det var længe siden, men jeg har været på guidet tur der med.

Chaan sagde:
Dom är inte byggda i samma teknik. Kyrkan är gjort af pressede blokke, de husene i Hare Krishnas by er jeg ikke sikker på da det var længe siden, men jeg har været på guidet tur der med.
Er det som kaldes "cob house" på engelsk?

Nej, ikke på disse. Lerhalmsblokke er nærmest en variant af adobe, som egentlig indeholder meget mindre halm (i kirken er blokkene jo ikke bærende, som i adobe).

Den her lille artikel lavede jeg som en del af projektet med at ordne lerhusartiklerne fra bunden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mackelering
Det er altså oversættelsen af cob. Kubbhus er dog noget andet.

De huse du kunne lide (Solvik) er lavet i en variant af mackelering (lerbrød).

Det var altså mig, der lavede dette på Wp:

Grovordner artiklerne, og de verificeres videre ud fra tyske, franske og engelske wikilinks, pointen med projektet er altså at opdele artikel Jordhus i sine retmæssige internationalt baserede bestanddele.

Husene i Hare Krishnas by så jeg for ti år siden og husker ikke helt, men det var bærende træ i hvert fald, så tror jeg, at det var isoleret med halmballer. Ler ind- og udvendigt. Det var bestemt ikke kubb, mackelering, lerbrød, lerhalmsblokke eller træflisler, det var enten halmballer eller lerhalm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.