K
Jeg vil gerne lave min overetage om til en 60m2 attefalllejlighed og overvejer, hvordan jeg skal opfylde bbr's krav til lejlighedsskel ved bjælkelag. Brandkravene klarer vi med dobbeltgips og stenuld. Men hvordan opfylder man nemmest lydkravet?

220 mm træbjælkelag cc 30/60 i dag.
 
Hvad er en attefallslägenhet?

Regn med et bjælkelag på mindst 400 mm tykt. Går du ind på isolera hjemmeside har de konstruktionsbilleder.
 
Er du sikker på, at du behøver at opnå nybygningskravene? Der er ikke badeværelse/køkken i øjeblikket, så ansøger du om byggetilladelse til en ny lejlighed eller?

Der er forskellige måder at løse det på. Hvis man ikke har mulighed for at hæve gulvet til en total tykkelse på bjælkebjælkelaget på 400-500 mm, så er alternativerne sylomerlister og et tungt overfladelag af beton, fibergips eller flere lag gips. Se følgende links.

http://www.lip.dk/media/173262/lewis_laxstj_rtpl_t.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=gV9XcgYShoQ

http://christianberner.se/$-1/file/tysta-hus-del1-stegljudsisolering-i-trabjalklag-2012.pdf

Jeg ville også stive gulvet op med kortlægter, hvis den eksisterende bjælkelaget skal bruges.
 
Senest redigeret:
K
Tak så meget for jeres svar. Har 2,5 i lofthøjde på øvre plan i dag, så laxstjärtslösningen er absolut mest interessant. Må se på omkostninger og hvorvidt grund og vægge kan tage de ekstra belastninger

Edit. Løsningen med Sylymer er måske alligevel mere passende for en hjemmefixer.. burde også blive marginalt billigere :/
 
Senest redigeret:
Sylomerlister har man uanset konstruktion for at forhindre trinlyd i at flankere til etagen nedenunder. For at opnå gode resultater skal overfladelaget være tungt. Et alternativ er som i linket; gulvspån og nogle lag gips. Ulempen bliver byggehøjden. Et alternativ er at vælge fibergips, som er tungt i sig selv, og man behøver da kun én plade.

Hvis du skal lave arbejdet selv, er det måske mest praktisk med Sylomerlister og derefter fibergipsplader som GIFAfloor fra Knaufdano. Disse vejer mellem 38-57 kg/kvm afhængigt af tykkelse.

http://www.knaufdanogips.se/index.p...sentation/skivundergolvsystem/fribarande-golv
 
K
Byggehøjden er ikke så begrænset, at jeg ikke kan lægge flere lag med gips.. men tak for tippet, er det ikke megadyrt, virker det til at spare en del tid

Bygningens stabilitet bygger til dels på skrue-limet gulvbjælkelag, hvordan løser jeg det med sylomerlisterne, som limes og har flydende gulv? Er det ikke noget at overveje?
 
K
Jeg kunne lægge endnu en bjælke mellem hver for at få cc 30. Det er jo ikke så meget ekstra arbejde, hvis jeg alligevel skal lægge flydende gulv. Spændvidden er på fire meter, så to kortlingar per mellemrum?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.