B
Jeg forsøger at give lidt råd til en anden, der har købt en lejlighed i udlandet. I dette projekt overlades lejligheden i princippet rå til lejlighedsejeren, bortset fra vinduer og varmerør/radiatorer, der er installeret. Alt med el, vand, overflader skal udføres af lejlighedsejeren. Dette efterlader en del spillerum for, hvordan tingene skal gøres, og hvordan det gøres bedst.

Tilsyneladende er der andre, der går i gang med at fræse vægge overalt til el og enhedsdåser. I badeværelser støber lejlighedsejeren ekstra lag gulv, som man derefter borer spor i til afløb osv., hvilket for mig lyder som om håndværkerne skaber dobbelt arbejde. Hvorfor ikke støbe med rør allerede lagt eller med forme for derefter at kunne trække rør/ledninger?

Når det kommer til vægge, som for det meste synes at være leca-vægge, er det vel bedre at sætte stålregler og gips i stedet for at fræse elledninger ind og derefter pudse væggene?

Claes Sörmland
Skidtnemt med elledninger i massive murvægge. Bare fræs kanaler, ind med ledninger med nogle klammer (ingen rør) og derefter på med puds. Hvis arbejdsstyrken er vant til at arbejde med murværk og ikke plader, går det hurtigt og koster lidt. Kræver heller ikke en masse unødig planlægning og tegninger, som det gør i Sverige. Færre kontortimer og direkte udførelse sparer penge. Og et minimum af værktøj og materialer.

• Synes
TommyC
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Retnemt med elledninger i massive murvægge. Bare fræse kanaler, ind med ledninger med nogle klamper (ingen rør) og så på med puds. Hvis arbejderstyrken er vant til at arbejde med murværk og ikke plader, så går det hurtigt og koster lidt. Kræver heller ikke en masse unødvendig planlægning og tegninger som det gør i Sverige. Færre kontortimer og direkte udførelse sparer penge. Og et minimum af værktøj og materiale.
Rør fræser man vel gerne ind, når man alligevel er i gang tænker jeg. Men det føles jo som man får en højere finish / hyggeligere indendørsmiljø, hvis man sætter stålregler og gips på leca-væggene end kun pudsede leca-vægge?

D
B bygges sagde:
Rør fræser man vel gerne ind når man alligevel er i gang tænker jeg. Men det føles jo som om man får en højere finish / hyggeligere indendørsmiljø hvis man sætter stålregler og gips på leca-væggene end kun pudsede leca-vægge?
En smukt pudset væg holder jeg for betydeligt smukkere end en gipsvæg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.