Jeg har brug for hjælp fra nogen, der har en vis viden og erfaring med bygningskonstruktioner. Jeg bor i en lejlighed fra 1938, den som er længst nede til højre i vedhæftede billede. Ved bogstavet "O" går væggen ud med 15 cm. Cirka 3 meter lang. Jeg vil nu gerne "høvle" den ned 15 cm, så hele væggen går i linje.

Jeg havde en håndværker, der kom forbi og kiggede på det i morges, og han sagde, at det ikke var noget problem, da det er et så smalt stykke, men at de ville starte med at åbne op nederst for at se, om der var nogen rør, der løb i væggen, i så fald ville det ikke være muligt. Jeg spurgte, om vi skulle sætte en bjælke for en sikkerheds skyld, men han mente, at der ikke var nogen risiko ved dette, så det ikke var nødvendigt.

Jeg vil alligevel gerne afstemme med jer her, om I tror, han har ret? Jeg kan se på tegningen, at væggene er lavet af forskellige materialer, den smallere i mursten i kalkcementmørtel og den tykkere i hårdtbrændt beton.

Spørgsmål 1: Er det muligt at høvle væggen ned, som jeg ønsker? 2. Skal jeg sætte en bjælke, eller har håndværkeren ret, når han siger, at det ikke er nødvendigt?

Jeg har ikke været i kontakt med dem endnu på grund af et historisk dårligt forhold til dem. Jeg vil derfor gerne undersøge så meget som muligt selv først, inden jeg i så fald præsenterer det videre.

Nej siger jeg. Ingen bestyrelse kan sige ja til, at du vil forringe husets bæreevne, selvom marginerne ville være tilstrækkelige. Hvis du er ude efter en JÆVN væg, så er det jo nemmere at bygge den smallere del ud. Med indfældede bogreoler eller lignende kan du jo stadig få anvendelse for rummet.
Uanset hvad, bør en konstruktør beregne det og udstede en attest, hvis du insisterer, ellers har bestyrelsen ikke noget beslutningsgrundlag.

Den del er jo en bærende del for ovenfra kommende laster fra andet murværk, så det er jo ikke bare at "bare høvle ned." Du tager en stor del af dens bæreevne ved en sådan indgreb.

Jeg kan jo ikke forstå tanken om at høvle den ned i stedet for at bygge på den murede del for at få en jævn væg.

Det er lettere, meget billigere, og du behøver ikke nogen tilladelser fra en bestyrelse, men frem for alt ingen gennemgang af hverken konstruktør eller evt. byggetilladelse og godkendelse af bygningsnævnet i kommunen.

Alle ændringer af bærende konstruktioner kræver mindst en byggeanmeldelse.

Man bliver mørkeræd af disse bygherrer og håndværkere, der siger, at alting kan løses uden at have styr på det.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.