3,859 læst ·
11 svar
4k læst
11 svar
Leder efter god reparationsbeton til indvendige vægge.
Har et hus hvor indervæggene består af letbeton som er meget blød. Har nu monteret diverse vægdåser og lavet VIP rørføringer i flere vægge.
Jeg har brug for at finde en god reparationsbeton som jeg kan fylde alle disse huller med. Almindelig vægspartel fungerer ikke, da hullerne er for store. At blande egen beton er besværligt og det er også svært at få den rette konsistens, så det ikke løber ud af hullerne.
Er der nogen der kan anbefale noget godt som er let at anvende og let at arbejde med? Gerne en spand da der skal bruges nogle liter.
Jeg har brug for at finde en god reparationsbeton som jeg kan fylde alle disse huller med. Almindelig vægspartel fungerer ikke, da hullerne er for store. At blande egen beton er besværligt og det er også svært at få den rette konsistens, så det ikke løber ud af hullerne.
Er der nogen der kan anbefale noget godt som er let at anvende og let at arbejde med? Gerne en spand da der skal bruges nogle liter.
Har gjort samme ting i mit hus. Jeg brugte Serpo 224. Findes i 25 kg sæk, bare tilsæt vand. Du kan blande lidt ad gangen og føle dig frem. Bland ikke hele sækken på én gang, hvis du ikke er erfaren, men hæld noget af mørtlen fra sækken i en spand eller et andet kar og tilsæt lidt vand og rør rundt. Vær forsigtig med vandet, det kan nemt blive en velling, hvis du hælder for meget på. Derfor er det godt ikke at blande alt på én gang. Så har du mulighed for at blande lidt mere mørtel i, hvis det bliver for tyndt. Mørtlen skal ikke løbe af skeen, når den er klar, den skal være lidt fast. Fugt med en blomstersprøjte, hvor du skal mure/fylde ud. Er der store huller, kan det være nødvendigt at fylde op to gange. Pres mørtlen ind og puds til.
Spartl over, når det er tørt.
Spartl over, når det er tørt.
Som sagt: afhænger jo også af alderen på lättbetongen. Grænsen går på ca. 1980. Før 1980 går alkaliske produkter godt dvs. fx Serpo 224. Efter 1980 = brug lavalkaliske fx Serpo 131.
Hvis man er usikker på alderen, vælger man lavalkalisk for sikkerhedens skyld.
Hvis man er usikker på alderen, vælger man lavalkalisk for sikkerhedens skyld.
Tænkte præcis det samme. Finja har en ret ambitiøs underlagsguide til gipsputs: http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/Underlagsguide_Gipsputs.pdfoskis 123 sagde:
Når det gælder Maxit så findes Serpo 105/130/131, som alle er lavalkaliske.
Tak for alle tips.
Mit hus er fra -75, og der er såkaldt blåbetong i en del af væggene, som jeg skal spartle. Det er ingen kældervægge (fugt). Ved ikke, om denne blåbetong er ligeværdig med almindelig letbeton.
Så er det nogle af Serpoprodukterne eller Gipsputs, der gælder.
Er Gipsputsen færdigblandet ved købet?
I nævner Finja-Maxit-Knauf, dem har jeg ikke set i Göteborg-området, eller kan jeg have overset det.
Mit hus er fra -75, og der er såkaldt blåbetong i en del af væggene, som jeg skal spartle. Det er ingen kældervægge (fugt). Ved ikke, om denne blåbetong er ligeværdig med almindelig letbeton.
Så er det nogle af Serpoprodukterne eller Gipsputs, der gælder.
Er Gipsputsen færdigblandet ved købet?
I nævner Finja-Maxit-Knauf, dem har jeg ikke set i Göteborg-området, eller kan jeg have overset det.
Bygg-Max, K-Rauta, Hornbach, Bauhaus, Silvan, Beijers
er vel de byggmarkeder, der findes i mine hjemegne
nogen som kan give et tip, hvor det findes, så man slipper for at køre rundt og lede.
Ringe fungerer nok ikke så godt, i hvert fald ikke til de store varehuse
er vel de byggmarkeder, der findes i mine hjemegne
nogen som kan give et tip, hvor det findes, så man slipper for at køre rundt og lede.
Ringe fungerer nok ikke så godt, i hvert fald ikke til de store varehuse
Beijer og K-Rauta har Maxit. Jeg TROR at Hornbach også har Maxit.
Bauhaus har Combimix. Jeg har brugt deres gipsmørtel og synes, at den fungerer fint. Den fås i 10 liters spand = passende tungt at slæbe på og nemt at genlukke. Du tilsætter vand, og så er det bare at gå i gang. Maxits gipsmørtel fungerer sikkert lige så godt (har kun brugt deres beton).
Jeg ved ikke, hvad Bygg-Max og Silvan har.
Bauhaus har Combimix. Jeg har brugt deres gipsmørtel og synes, at den fungerer fint. Den fås i 10 liters spand = passende tungt at slæbe på og nemt at genlukke. Du tilsætter vand, og så er det bare at gå i gang. Maxits gipsmørtel fungerer sikkert lige så godt (har kun brugt deres beton).
Jeg ved ikke, hvad Bygg-Max og Silvan har.
Klik her for at svare