Overvejer at bruge lecablokke til at bygge den urtehave, jeg ønsker, og derefter pudse dem. Problemet er, at det er en trekant med en rundet side, og jeg vil have forskellige høje, egentlig runde, sektioner i den.. Til at begynde med tænkte jeg på at støbe betongrør til dette, men jeg har dels ikke fundet støberør, som er store nok til min smag (og de færdigstøbte bliver for dyre) - det tager tid og er besværligt.

Så - jeg har tænkt om og overvejer at mure op med 9 cm brede lecablokke, evt. må det blive lidt mere firkantet, end hvad der var tænkt fra begyndelsen.

Eller er der noget andet, enklere materiale at bruge, som man derefter kan pudse ydersiden på?

Hvis jeg vælger at arbejde med leca, vil jeg være nødt til at dele dem, sidste gang gjorde jeg det med en økse, men det var hverken let eller blev specielt godt..

Er det en vinkelsliber, jeg skal bruge i stedet? Med diamantklinge? Vil det også gå godt med en mindre variant i så fald (respekterer de større...)? Eller hvad?
 
Andre materialer har jeg ingen idé om, men jeg tror der findes noget der ligner en fodsav med store tænder som er lavet til leca blokke. Har dog ingen idé om hvad de koster.

Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
Tak for svaret! Skal lave en søgning på en sådan!
 
Den bedste måde at dele Lecablokke på er med en bajonetsav og et specialblad, der skærer i Leca som smør. Der er skrevet en hel del om dette på forumet. Jeg har selv brugt den metode flere gange, og det bliver rigtig godt med minimal anstrengelse. Vinkelsliberen støver ekstremt meget, og håndsaven er virkelig hårdt arbejde, hvis man har nogle blokke at skære.
 
Tak igen for tipset! Det vil blive en hel del blokke at dele, da jeg kommer til at lave mindst en omgang og derefter også bygge i højden, så jo lettere desto bedre!
Og det støv fra vinkelsliberen undgår jeg meget gerne!!! (lånte en sådan, da jeg lagde et gulv med betonsten)

Dur denne mon? (prisen er jo meget tiltalende hvis ikke andet..)
http://www.jula.se/tigersag-18-v-010183

Hvad for en specialklinge skal jeg have i så fald?
 
Tak for trådtippet!!! Skal læse den!

Og savbladene som der blev linket til så jo ud til at gøre jobbet! At jeg er tvivlende til at leje skyldes, at dette er sådan noget, jeg får gjort i fritiden - hvilken kan variere.. Så er det praktisk at have værktøj hjemme (ellers bliver det vel dyrt i længden..).

Så har jeg en anden overvejelse.. I dag plejer man at isolere huse med frigolit.. Kunne man ikke bygge med det i stedet og så pudse udenpå?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.