Er ved at planlægge et garage 6x6,6 = 40m2. Tanken er lecablokke på uisoleret plade da jeg ikke efterspørger isolering, men gerne varmetræghed. Desuden skal facaden sprøjtepudses i samme stil som hovedbygningens puds og så bliver det et godt underlag for dette.

Over port 2500mm behøves en bjælke som sidste skifte. På den havner oplæg for 2 af spær.
Der er jo forskellige varianter her:
- LecaBalk 2990mm som er forfærdeligt dyr, men sparer tid selvfølgelig. Tåler 5 kN ifølge Weber
- Lægge f.eks. en I-bjælke (som man evt. støber ind?)
- Bygge støbeform på stedet og binde massemængde af armering for derefter at vibrere ned beton.

Best practice? Erfaringer? Meninger?

Jeg foreslår altid stedstøbning af alt (er betonstykket). Dog bør en konstruktør lave en rigtig beregning for laster, armering, isolering, beton kvalitet mm. Bør nok kontakte konstruktør for stålbjælke også. Så det letteste kan måske blive en dyr lecabjælke, hvor du allerede ved, hvilke punktlaster den kan tage.

Tak for svar.

Typisk normal I-bjælke kan jeg godt regne på selv, hvis jeg vækker liv i de gamle skolebøger eller googler lidt...

Men jeg overvejer at støbe en betonbjælke på stedet i form præcis som du foreslår. Har bemærket på gammel præfabrikeret ditto, at de plejer at blive armeret i diagonalt gittermønster. Her er det sværere at regne selv, hvilken styrke man opnår (men man kan jo altid overdrive lidt). Man vil jo under ingen omstændigheder have, at den skal give efter og falde ned på nogen :eek:

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.