Hej,
Jeg har muret rumadskillende ikke-bærende indervægge i min kælder. Men der skal indsættes en saunadør med modulmål 19x7, og jeg tænkte på at lave en minibjælke af to lecablokke plus et bistål til at have over døråbningen. Den skal jo egentlig kun bære sin egenvægt.
Lidt som idéen i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/armerade-leca-ovan-oeppningar.42733/
spørgsmål:
1. Kan det fungere at blot mure blokke sammen og derefter udgrave en rille til bistålet i blokke og støbe det ind med murværk b?
Bonusspørgsmål:
I tilslutningen mod loftet, skal jeg bruge almindelig mørtel B, eller skal jeg gå ned til en svagere mørtel (C) her eller måske bare fugeskum?
Eftersom du ikke er ude for at støbe, så saml en form der passer og støb med 4 stk. jern, 12 mm, 2 stk. ca. 5 cm fra underkant og 2 stk. ca. 5 cm fra overkant så har du noget der er stærkt. Sandsynligvis skal du pudse der, gør da bjælken ca. 1 cm smallere på hver side for pudsen.
Du måske bør have et pudsnet på bjælken, ikke sikkert men puds på beton bider ikke så godt og så er det godt med lidt plads for at være på den sikre side, så det ikke falder ned når døren smækker i og ryster om.
Jeg tror næsten det bliver svært at gøre den smallere uden at armeringsjernene stikker ud. Blokkene er jo kun 70mm tykke. Desuden skal der ikke smækkes i døren, da den vil være af glas... Jeg må nok støbe i en form af træ med grov overfladestruktur og slamme betondelen med vælling af vedhæfter+portlandcement.
Findes der ikke en færdig metalskinne med samme profil som blokkene til dette formål? Nu er dette sådan en detalje, man ikke tænker på, medmindre man selv murer en væg, men jeg husker, at min byggherre brugte en færdig metalskinne. Men da var fabrikatet formodentlig ikke Leca, men finske Siporex, så måske er dette kun noget, der findes her i Finland?
Nu ved jeg ikke, om du bygger nyt eller renoverer, men det jeg reagerer på er, at du ikke ser ud til at bygge badeværelset som et rum-i-rummet? Her er standarden, at man murer indervægge op med et par cm luftspalte til ydervæggene og sænker loftet med ca. 15 cm. Både luftspalten og det nedsænkede loft er i samme rum så at sige, og man sørger for, at dette rum er "i kontakt" med det nærmeste rum, som en gang eller lignende. Så får man en cirkulation rundt om hele badeværelset. Måske lidt dårligt forklaret, men du forstår sikkert ideen.
Findes der ikke en færdig metalskinne, med samme profil som blokkene, til dette formål? Nu er dette en sådan detalje, som man ikke tænker på, medmindre man selv murer en væg, men jeg mener, at min håndværker brugte en færdig metalskinne. Men fabrikatet var nok ikke Leca, men finske Siporex, så måske er det kun noget, der findes her i Finland?
Nu ved jeg ikke, om du bygger nyt eller renoverer, men det, jeg reagerer på, er, at du ikke ser ud til at bygge badeværelset som et rum-i-rummet? Ihvertfald er standarden her, at man murer indervægge med et par cm luftspalte til ydervæggene og sænker loftet med ca. 15 cm. Både luftspalten og det sænkede loft ligger i samme rum så at sige, og så sørger man for, at dette rum er i "kontakt" med det nærmeste rum, typisk gangen eller lignende. Så får man en cirkulation rundt om hele badeværelset. Måske lidt dårligt forklaret, men du forstår sikkert ideen.
Jeg renoverer i en eksisterende kælder.
At bygge badeværelse som "rum i rummet" har jeg aldrig hørt om. Lyder ganske spændende, men det er nok for sent at ændre nu. Jeg vil i stedet have lokalt vådrumssikring rundt om bruseren, da de svenske branche-regler tillader, at man ikke vådrumssikrer alt, hvis man har uisoleret gulv og kun mineraliske materialer.