Hej,
Jeg har muret rumadskillende ikke-bærende indervægge i min kælder. Men der skal indsættes en saunadør med modulmål 19x7, og jeg tænkte på at lave en minibjælke af to lecablokke plus et bistål til at have over døråbningen. Den skal jo egentlig kun bære sin egenvægt.
Lidt som idéen i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/armerade-leca-ovan-oeppningar.42733/

spørgsmål:
1. Kan det fungere at blot mure blokke sammen og derefter udgrave en rille til bistålet i blokke og støbe det ind med murværk b?

Bonusspørgsmål:
I tilslutningen mod loftet, skal jeg bruge almindelig mørtel B, eller skal jeg gå ned til en svagere mørtel (C) her eller måske bare fugeskum?
 
  • Kælder med rumsadskillende væg af lecablokke, byggematerialer ligger på gulvet ved siden af åbningen, belysning i loftet.
  • Lecablokke med bistål og målebånd på et betonggulv, brugt til at bygge en indendørs ikke-bærende væg i en kælder.
Eftersom du ikke er ude for at støbe, så saml en form der passer og støb med 4 stk. jern, 12 mm, 2 stk. ca. 5 cm fra underkant og 2 stk. ca. 5 cm fra overkant så har du noget der er stærkt. Sandsynligvis skal du pudse der, gør da bjælken ca. 1 cm smallere på hver side for pudsen.
 
  • Synes
johel572
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
troligtvis ska du pudse der, gør da bjælken ca. 1 cm smallere på hver side for pudset
Men hvorfor skal den være smallere? Også der, hvor den tilslutter, skal der jo på et puslag. Bør den så ikke være i niveau med øvrig nymuret væg?
 
  • Synes
Hermanshus
  • Laddar…
P proffsrik sagde:
Men varför ska den vara smalare?
Du måske bør have et pudsnet på bjælken, ikke sikkert men puds på beton bider ikke så godt og så er det godt med lidt plads for at være på den sikre side, så det ikke falder ned når døren smækker i og ryster om.
 
P proffsrik sagde:
Men varför ska den være smalere? även där den ansluter ska det jo på et putslager. burde den da ikke være i liv med øvrig nymuret væg?
Den ska være lige så bred som væggen. Inden puds
 
Jeg tror næsten det bliver svært at gøre den smallere uden at armeringsjernene stikker ud. Blokkene er jo kun 70mm tykke. Desuden skal der ikke smækkes i døren, da den vil være af glas... Jeg må nok støbe i en form af træ med grov overfladestruktur og slamme betondelen med vælling af vedhæfter+portlandcement.
 
T
Findes der ikke en færdig metalskinne med samme profil som blokkene til dette formål? Nu er dette sådan en detalje, man ikke tænker på, medmindre man selv murer en væg, men jeg husker, at min byggherre brugte en færdig metalskinne. Men da var fabrikatet formodentlig ikke Leca, men finske Siporex, så måske er dette kun noget, der findes her i Finland?

Nu ved jeg ikke, om du bygger nyt eller renoverer, men det jeg reagerer på er, at du ikke ser ud til at bygge badeværelset som et rum-i-rummet? Her er standarden, at man murer indervægge op med et par cm luftspalte til ydervæggene og sænker loftet med ca. 15 cm. Både luftspalten og det nedsænkede loft er i samme rum så at sige, og man sørger for, at dette rum er "i kontakt" med det nærmeste rum, som en gang eller lignende. Så får man en cirkulation rundt om hele badeværelset. Måske lidt dårligt forklaret, men du forstår sikkert ideen.
 

Bedste svar

Jeg skårrede blokkene med vinkelsliber og bankede midterstykket ud. Derefter satte jeg et armeringsjern midt i mørtelen, lad tørre under plast.

Efter nogle dage var det bare at vende bjælken på plads, ser ud til at holde godt. For at præcisere, så er forstærkningen i underkanten.
Betonblok med armeringsjern, fremstillet ved hjælp af vinkelsliber og støbning. Vist gennem forskellige faser af en byggesituation.
 
  • Synes
PNO og 1 anden
  • Laddar…
T Turbo_Tail sagde:
Findes der ikke en færdig metalskinne, med samme profil som blokkene, til dette formål? Nu er dette en sådan detalje, som man ikke tænker på, medmindre man selv murer en væg, men jeg mener, at min håndværker brugte en færdig metalskinne. Men fabrikatet var nok ikke Leca, men finske Siporex, så måske er det kun noget, der findes her i Finland?

Nu ved jeg ikke, om du bygger nyt eller renoverer, men det, jeg reagerer på, er, at du ikke ser ud til at bygge badeværelset som et rum-i-rummet? Ihvertfald er standarden her, at man murer indervægge med et par cm luftspalte til ydervæggene og sænker loftet med ca. 15 cm. Både luftspalten og det sænkede loft ligger i samme rum så at sige, og så sørger man for, at dette rum er i "kontakt" med det nærmeste rum, typisk gangen eller lignende. Så får man en cirkulation rundt om hele badeværelset. Måske lidt dårligt forklaret, men du forstår sikkert ideen.
Jeg renoverer i en eksisterende kælder.
At bygge badeværelse som "rum i rummet" har jeg aldrig hørt om. Lyder ganske spændende, men det er nok for sent at ændre nu. Jeg vil i stedet have lokalt vådrumssikring rundt om bruseren, da de svenske branche-regler tillader, at man ikke vådrumssikrer alt, hvis man har uisoleret gulv og kun mineraliske materialer.
 
pjodden pjodden sagde:
Jeg skar blokkene med vinkelsliber og bankede midterstykket ud. Så i med en armeringsjern midt i mørtelen, lad det brænde under plastik.

Efter et par dage var det bare at vende bjælken på plads, virker til at holde godt. For at præcisere er forstærkningen i underkanten.
[billede]
Gode billeder, tak! Jeg prøver dette nu i henhold til billedet, så må vi se, om det holder. Er jo kun 700mm spændvidde og ingen belastning ovenfra.
 
  • Byggeprojekt med to lecablokke spændt sammen med en klemme, omringet af værktøj og kabler på en gulvplade.
  • Synes
pjodden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.