Se vedhæftet billede... (alle mål er ikke korrekte, men princippet fremgår)
Jeg er i gang med at bygge et orangerie/drivhus, og fundamentet er en eksisterende støbt plade, og på denne er der muret ca. 50 cm med leca som lave "vægge". Tidligere var der en træramme, der stod på denne, men jeg har til hensigt at mure søjler op i hjørnerne og ved dørene, dels af æstetiske grunde, men også for at det skal få de rigtige mål med de vinduer, vi har, og som vi tænker at montere. Højden bliver maksimalt ca. 150 cm på søjlerne, og ovenpå søjlerne vil der ligge en træbjælke, som spærene hviler på.
Spørgsmålet er dog, hvilket materialevalg der gælder for søjlerne... Jeg mistænker tegl, 2 i bredden, så søjlen bliver ca. 25 x 25 cm, men når jeg ser prisen, så virker leca mere tillokkende! Dog virker leca lidt for "svag" og ustabilt? Hvad tror I? Eller findes der en tredje løsning?
Det skal pudses udenpå senere, så æstetik spiller ingen rolle!
Jeg har ingen erfaring med at beregne murstenssøjler i bærende konstruktioner, men jeg byggede en lignende løsning i mit hus, hvor jeg løste det ved at have en stålprofil (VKR 60x60x5mm) i midten af murstenssøjlen. Murstenene giver et æstetisk tiltalende udseende, stålsøjlen bærer al belastning, og jeg kan sove godt om natten.
Jo, jeg overvejede at få en bjælke derind, men det bliver besværligt at få den ned i den eksisterende lave væg (men må jeg så må jeg...).
Uanset om det er tegl eller leca, havde jeg tænkt at have en eller to armeringsjern i centrum af søjlen. Så tegl tror jeg bestemt holder, men spørgsmålet er, om jeg kan gøre det enklere med leca.
Jeg ved ikke, om jeg helt har forstået, hvordan du har tænkt dig konstruktionen i leca.
Findes leca i størrelsen 25x25 cm? Og hvordan havde du så tænkt dig at få ned armeringsjernene i centrum, bore direkte gennem lecablokkene?
Jeg tror også, at mursten holder, hvis du vender hvert andet skift 90º.
Men jeg er maskiningeniør og bygger helst bærende dele med stål (som jeg kan beregne på), som sagt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.