Hej Er i gang med at udvide en del af huset, det skal bestå af entré samt badeværelse/toilet. Fundamentet bliver en 10 cm betonplade på 20 cm flamingo med kantelementer, indstøbte vandvarmeslanger. Jeg har tænkt mig at mure ydervæggene og væggen mellem rummene i LECA-sten, mest for at undgå fugtskader i en trækonstruktion (det er altid kun et spørgsmål om tid, hvis man skal være lidt bekymret) :|

En ting bekymrer mig, og det er energislippet; står LECA-muren på den opvarmede plade, går der unødvendigt meget varme ud på væggens yderside, hvilket bliver unødigt dyrt. Hvordan løser man det, kan man simpelthen trække slangerne, så de begynder måske 10 centimeter ind på gulvet, indenfor muren? Tænker jeg forkert, når jeg planlægger at bruge LECA, måske findes der bedre blokke med isolerende flamingo indeni? Jeg tænker at lægge et lag med 10 cm flamingo på væggens yderside, sætte reglar og sætte falurød træpanel på ydersiden for at harmonere med resten af huset. Taknemlig for alle synspunkter. Jeg er måske handy, men kender ikke alle materialer og metoder... ;)
 
Her kan du læse lidt om de forskellige typer af LECA-blok, der findes:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/4032-1.pdf
Brug isolerede blokke til ydervæggene og almindelige blokke til indervæggene.

Ydervæggene skal hvile på kantbjælken i betonpladen, og i den har man ingen gulvvarme.
 
Fremragende svar! Tak! Kantbalken tager selvfølgelig pladsen, og den første sløjfe kommer jo ikke automatisk før et stykke inde. Havde "uheld, da jeg tænkte".
Ergotherm ser ud til at opfylde mit behov. Et opfølgende spørgsmål: Jeg overvejer at beklæde ydersiden med træpanel på reglar af æstetiske grunde, men bør jeg stadig pudse ydersiden? Ikke noget stort ekstra arbejde uanset hvad...
 
Du kan vel bruge kantelement som skiller på pladen og kantbjælken, og derved minimere varmetransporten den vej.

Og angående pudsningen, så er jeg novice, men jeg synes, det virker unødvendigt. Hvilken funktion opfylder pudsen da?
 
Hvis du vil have både bælte og seler, kan du lægge et lag rødgrund på blokkene inden forskallingsbrædderne, så får du en bedre vandbeskyttelse (men stadig kapillæråben). Meget let at påføre, man blander det bare til en tyndtflydende konsistens og enten pensler det på eller sprøjter med tragtpistol og trykluft.
 
Skal du gøre arbejdet ordentligt, skal du slamme murværket udvendigt. Leca ånder for godt, hvis det ikke bliver tætnet gennem slamning eller pudsning. Desuden mister du meget af den gode brandmodstand, murværket får, hvis det er tætnet.
 
LECA-blokke er utroligt utætte, så jeg ville også, som Gallimatias siger, slamre eller pudse ydersiden, og jeg ville desuden slamre indersiden.
 
Gallimatias sagde:
Desuden mister du meget af den gode brandmodstand, murværket får, hvis det er tætnet.
Du mener vel, hvis det ikke er tætnet? ;)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.