Har købt et parti blokskåret tømmer, som er helt rektangulært med dimensionen 160×220mm.

Tanken er at tømre en stenkiste som grund til en bro. Jeg overvejer at save skivesamlinger i hjørnerne for at låse den sammen.

Jeg tænkte at bygge krydsfiner-skabeloner til at trække på enderne for at save samlingerne. Men jeg kommer ingen vegne med, hvordan de skabeloner skal se ud. Har googlet og finder billeder, men bliver ikke klogere...

Tips?

4d2e2e32028d2023e9fd4b0d7b992487.jpg
f.eks.

Ja, præcis den type jig jeg tænkte på at bygge! Har fundet en del lignende billeder via Google.

Forstår at man behøver en jig til venstrebåndsknuder hhv en anden til højrebåndsknuder.

Problemet er, at jeg ikke fatter hvilke mål og vinkler de skal have for at knuden skal blive god... Hvert kapsnit skal jo hælde i to retninger for at knuderne skal låse sammen.

Senest redigeret:
@holmberg87
Du synes jo at have gjort noget lignende for nogle år siden... Hvordan kom du frem til, hvordan skabelonerne for dine knob skulle se ud?

E Et1975 sagde:
@holmberg87
Du ser ud til at have lavet noget lignende for et par år siden... Hvordan fandt du ud af, hvordan skabelonerne til dine knuder skulle se ud?
Hej!
Ja, jeg har lavet 2 brokister med tapsamlinger. Jeg beregnede knuderne ud fra tykkelsen på stokkene. Savede mit tømmer i 140mm blokskæring.

Hvilken størrelse har du? Jeg kan sende mine mål, hvis jeg har dem tilbage. Lavede en trælignende skabelon som på billedet, men syntes det var nemmest at bruge en 2d-skabelon at tegne efter og hurtigst.
Ellers kan jeg måle skabelonen, hvis ikke jeg har CAD-filen tilbage.

Så behøver du kun én knudeform uanset knude, hvis du gør som jeg har gjort.
En fast form, som billedet viser, gør desuden, at du ikke kan tømre kisten med vinkel for at klare isen.
Edit;
Laver du også broer, er det en stor fordel at drage nytte af stokkene for at bygge højde, og da kan du justere knudernes tykkelse, hvilket heller ikke går med en fast form.

Senest redigeret:
Jeg sendte dig en PM:)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.