Hej Byggahus!

Jeg har overvejelser om at skifte portene i dobbeltgaragen ud med en stor port om et stykke tid. Garagen er en "lavbygget skotøjsæske" med tilhørende lavt hældende tag og gesims rundt om.

Det besværlige er, at jeg i så fald skal få taget til at være helt selvbærende, da det i dag er brudt i midten over en stålbjælke, der hviler på "søjlen" mellem portene.

Og for at gøre det mere besværligt vil jeg jo ikke forhøje gesimsen (som i dag er 4 panelbrædder høj, hvad det nu end bliver i højde). Og inderhøjden ude ved væggen er hele 210cm :|

Jeg vedhæfter tegningerne af garagen.

• Tegning af et garage med to porte, plan- og sektionsvisninger, samt sider mod vest, øst, nord og syd. Viser målinger og strukturelle detaljer.
En mulighed er måske, at du veksler støtten mellem portene med en stålbjælke. Så skal du vælge en bjælke med større dimension end den, der sidder der, så den eksisterende bjælke stikker ind mellem flangerne.

Helt off topic, men hvorfor vil du ændre portene sådan?

f91jsw: Det kunne måske også gå, undrer dog hvor stor den behøver være i så fald.

KoW: Fordi portene begynder at synge på sidste vers og er ret smalle (2375mm lader de til at være). En 5500mm-port går ind, hvis man river midten. Har du et godt argument for at beholde det som det er, så lytter jeg gerne =)

Næ, ikke har jeg nogle argumenter ikke :confused:

Synes bare, at det var lidt lystigt at bytte to fungerende porte ud med en, bare fordi...

Og det er jo klart, at det kræver store ændringer i den bærende konstruktion, hvis man gør sådan.
Er det værd det?

Du gav mig faktisk en overvejelse, jeg troede, at portene havde ikke-standardmål, men nu ser jeg, at det ikke kun er 2500mm, der gælder, men der er også 2375 samt 2400mm (portåbningerne er 2440mm, så den sidstnævnte burde passe ind).

En fordel ved ikke at have en stor port er, at man kan opdele den ene halvdel og stadig have en port åben, hvis man gerne vil lave noget støvet.

Jeg må sørge for at indhente nogle tilbud på to små henholdsvis en lille port.

Nu er portene 45 år gamle vippeporte, der ikke længere ruller som de skal, og de er meget utætte.

• Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.