Jeg vil åbne en dør på cirka 500 mm i en bærende væg. Jeg vil lave en byggeanmeldelse, men jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at finde ud af, om jeg skal kontakte en bygningskonstruktør eller ej.
Jeg bor i et Nässjuhus Norrlandshus opbygget af moduler (se billede 1). De bærende bjælker består af masonitebjælker (billede 2), undtagen hvor åbningen til køkkenet er. Der sidder en limtræsbjælke (billede 3).
Hvor jeg har tænkt mig at åbne væggen, sidder der en masonitebjælke i overkanten og 45x70-regler med c/c 60 fra gulv til loft. På den ene side af åbningen beholder jeg eksisterende regler, og på den anden side vil jeg montere nye regler (billede 4). Åbningen vil blive omkring 135 cm. Kan en masonitebjælke klare et spænd på 135 cm?
Jeg har talt med en nabo, der har bygget et lignende hus samtidig med vores blev bygget. Han siger, at det bare er at gå i gang, men jeg ville gerne have en ekstra mening.