Jeg vil åbne en dør på cirka 500 mm i en bærende væg. Jeg vil lave en byggeanmeldelse, men jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at finde ud af, om jeg skal kontakte en bygningskonstruktør eller ej.

Jeg bor i et Nässjuhus Norrlandshus opbygget af moduler (se billede 1). De bærende bjælker består af masonitebjælker (billede 2), undtagen hvor åbningen til køkkenet er. Der sidder en limtræsbjælke (billede 3).

Hvor jeg har tænkt mig at åbne væggen, sidder der en masonitebjælke i overkanten og 45x70-regler med c/c 60 fra gulv til loft. På den ene side af åbningen beholder jeg eksisterende regler, og på den anden side vil jeg montere nye regler (billede 4). Åbningen vil blive omkring 135 cm. Kan en masonitebjælke klare et spænd på 135 cm?

Jeg har talt med en nabo, der har bygget et lignende hus samtidig med vores blev bygget. Han siger, at det bare er at gå i gang, men jeg ville gerne have en ekstra mening.

• Plantegning af et modulærhus med markerede bærende vægge i rødt. Værelserne inkluderer køkken, badeværelse, soveværelser og vaskerum.
  • Diagram af en masonitebalk med mål og instruktioner for montering. Viser tværsnit, spikhuller og dimensioner for korrekt installation.
  • Byggetegning af en vægkonstruktion med masonitbalk øverst og lodrette stolper. Der er detaljerede sektioner angivet for forskellige dele af konstruktionen.
  • Plantegning af et soveværelse på 12,9 m² med markeret mursektion for planlagt døråbning og rødt omrids.
Ser ikke hvordan jeg kan redigere min første post så jeg skriver et svar:

Vil præcisere at der sidder to masonitbjælker i døråbningen da der er en per sektion. Så i min verden, hvis jeg sætter en (eller t.o.m. to) 45x170 reglar som tager begge bjælker burde støtten blive mere end tilstrækkelig.

Fandt i appen Lathunden at letbjælker af typen H200 klarer en fri længde på 1,66m (hvis man vil bevare 5,0 kN/m²).

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.