Hejsa!
Min kone og jeg kan godt lide "modern design", derfor har vi overvejet at bygge vores pejs om til en mere moderne konstruktion. Den, I ser på billedet, er fra 40'erne.
Vi synes personligt, at pejsen er lidt stor, og vi føler, at udvidelsen er unødvendig og desuden tager plads. Vi vil gerne have den mere lige og stilren. Måske med glas i stedet for en kassette.

problem 1: Pejsen sidder på en bærende væg. Altså væggen til venstre, som I ser på billedet, er en bærende væg.
Er det muligt at bygge pejsen om uden at skulle påvirke væggen på nogen måde?
Vi ønsker ikke at ændre væggen, kun pejsen.

Har I nogle tips? Erfaringer?

• En hvid, stor pejs fra 1940'erne med en buet udformning, placeret ved en bærende mur i et hus med trægulv.

Bedste svar

I har en utrolig fed og efter min mening moderne åben pejs, der ikke skæmmer men forbedrer rummet. Selve KEDDYkassetten er dog ikke verdens smukkeste med synlige flanger. Mit forslag er, at I tegner eller får hjælp til at tegne en dækning, der kun eksponerer forsiden af kassetten, og som har det moderne, eller skal jeg sige stilrene design, som I søger. Også skifte designet på ventilen på siden, så det matcher. Kan I måske tage besværet med at flytte kamin lidt længere ind under kappen ved behov.

Byg den umoderne stereoanlæg ind i stedet, den er ikke smuk, hvilket jeres kamin/åben pejs er :-)

• Synes
Ulf Peter og 9 andre
  • Laddar…
Synes komfuret var fantastisk flot, indsatsen havde jeg dog fjernet.

• Synes
Johan41
  • Laddar…
Den komfur er moderne design og tidløs, lad jer ikke narre af midlertidige luner men behold den.
Tænk langsigtet i stedet, meget fint håndværk/arkitektur er blevet revet bort.
Hvordan I så gør med indsatsen bliver mere et spørgsmål om, hvad det får koste, og hvor meget I vil fyre for varmen.

• Synes
Johan41 og 1 anden
  • Laddar…
hmmm.. Det bliver nok så, at vi afventer med komfur projektet. Måske kan man gøre den "moderne" men alligevel bevare den klassiske arkitektur og design.
Det der med belægning lød interessant. Er det noget man bestiller løst og lodder/svejser sammen bagefter.. Nogen der ved, hvor man kan bestille belægning i forskellige designer?

Inklædning kunne et blikkenslageri hjælpe med. Hvis I vil kunne bruge kaminen som varmekilde, så skal det udformes således, at luften kan cirkulere, og der skal også vælges materialer, der tillader, at luften kan passere.
Også dem, der sælger kaminer, kunne hjælpe jer med forslag og priser.

• Synes
Johan41
  • Laddar…
Kanon! Skal ringe Keedy som et første skridt og se, hvad de kan anbefale. Jeg vil nok ændre ventilerne til samme design som beklædningen/dækningen for at helheden skal blive flot.

Puds det gule tegl og mal hvidt ville jo også have gjort meget!

Og hellere en luftigere ventil end den du har der i dag, da det er selvcirkulation. Men det bliver en afvejning mellem funktion og udseende. Har set lignende udslip, hvor man har skippet ventildelen og i stedet pudset rundt om kanterne samt malet.

• Synes
Johan41
  • Laddar…
Blikkenslager, smed, men forsøg at vælge en med æstetisk sans, så den åbne pejs, kamin og den nye afdækning spiller sammen.
Da den åbne pejs er så fin, skal afdækningen gøre kaminen diskret og være diskret i sig selv.

Har du TS nogen kunstner i din omgivelse, forsøg at få hjælp.

• Synes
Johan41
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.