Skulle have brug for at lave nogle huller diameter 8 eller 10 til skrueplug i kælderen. Hele fundamentet og det meste af kældervæggene består af slaggsten.
En skorstensmand forsøgte engang at nå skorstensstokken via den tilstødende kældervæg, men måtte give op. Jeg skal nok låne noget kraftigt for at lave mere end et lille mærke i væggen...

Er der nogen, der har lavet huller i disse glashårde blokke, og hvad har I brugt?

Diamantbor. Det brugte jeg, problemet er jo, at de har en så varierende konsistens. Alt fra glas til en porøs grå masse, der smuldrer meget let.
Et andet problem er jo, at de kan indeholde jernstykker, som slider hårdt på diamantboret.
Jeg sprængte to blokke med slagboret, før jeg prøvede diamanten, dette var dog løse blokke, så jeg kunne have rigeligt med kølevand, hvilket måske kan blive lidt besværligt, hvis det er en væg, du skal bore i..

Kan du fortælle mere om diamantboren? Lyder som noget man nemmest lejer for dyre penge, så det ville jo være godt at vide omtrent hvad der er passende kraftige redskaber...

Har desværre ingen anelse om, hvor den blev købt eller hvad den kostede, fik lov at låne den af en bekendt.
Lave omdrejninger på boremaskinen og godt med vand, så holder boret længere.
Findes sikkert til leje både maskine og bor på f.eks. Cramo eller lignende, men tjek aftalen inden, jeg har hørt om udlejere, der tager betaling per mm slidtage på diamantværktøjet, hvis man så kommer til at ødelægge boret, bliver det rigtig dyrt.

Når/hvis man støder på en blødere del i stenen, så klistrer diamantboret til, og der sker intet, uanset hvor meget man end presser, så skal man skifte til et almindeligt hårdmetalbor, indtil det begynder at blive hårdt igen.

Må takke for hjælpen. Rene pengeskabe de her vægge. Gælder vel at minimere hulletagningen eller også sørge for, at man kan placere hullerne i samlingerne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.