Hej!

Vi er i gang med at renovere et af soveværelserne og overvejede lidt at bygge en vasketøjsskakt, da vaskerummet passende ligger lige nedenunder det pågældende soveværelse. Også det næste soveværelse, som skal renoveres, ligger ovenover, og på en eller anden måde tænkte jeg på at bruge den samme vasketøjsskakt via en lem i det fremtidige skab eller lignende.

Da jeg alligevel retter gulvet op, opdagede jeg, at der er en slags beton, givetvis omkring 10 cm, over hele vaskerummet. Ståltråd stikker også op nogle steder, antager, at det binder en slags armering. Jernregler er indlagt i betonen.

Under alle omstændigheder, kan man uden problemer lave et større hul til dette i betonen? Hvad ville være gode værktøjer til dette job i så fald? Noget andet vi bør tænke på, har nogen gjort noget lignende, hvor stort rør bør vi bruge?

Tak!

• Trægulv med udskæring afslører betongulv med ståltråd og træreglar; savsmuld spredt omkring. Renovation for vaskeslisk planlægges.
Hvornår er huset bygget?

J justusandersson sagde:
Hvornår er huset bygget?
Det er bygget 1946

Da bør det dreje sig om et almindeligt armeret betonbjælkelag. Det enkleste er nok at kontakte et firma, der arbejder med at skære huller i beton. De bør kunne skære et rundt hul med tilstrækkelig diameter til at kaste vasketøj ned uden at det kræver særlige forstærkninger.

• Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Då bör det röra sig om ett vanligt armerat betonbjælkelag. Enklest er nok at kontakte et firma, der beskæftiger sig med at save huller i beton. De bør kunne save et rundt hul med tilstrækkelig diameter for at kaste vasketøj ned uden at det kræves særlige forstærkninger.
Skal se om jeg kan finde nogen, der kan gøre det!
Men selv om jeg kunne stå på betonen, er den vel den eneste funktion af betonen at agere kælderloft? 10 cm er jo ikke meget, og en eller anden form for jernbjælkelag findes der jo også, hvad det ser ud til.

Det lokale byggefirma måtte komme her og lave et hul. Det blev godt! Armeringen bestod af ståltråd, mere eller mindre.

Så er spørgsmålet... hvordan fastgør man bedst et spirorør vertikalt? :thinking:

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.