Hej!

Tænkt lave egne sandwich-elementer, her følger en enkel skitse: https://app.sketchup.com/share/tc/e...UPikX2xTxoOcRELinlRHRymXE3q4KbRaoD&source=web

Er nybegynder indenfor husbyggeri men har en far som uden at være tømrer har bygget huse på egen hånd (inkl el. og rør) og har derfor en følelse af, at ingenting er umuligt, selvom der selvfølgelig opstår lidt grublerier og bandeord undervejs. Tænkt bygge et lille hus på trailer som jeg dog vil have til at være ret stort for at være lille, cirka 30 kvm grund. Dette gør at jeg vil komme ned i vægt og fik da øjnene op for sandwich-panel. Problemet med de kommercielle løsninger som jeg har fundet er, at alle indeholder plast, samt kræver diffusionstæthed, og eftersom jeg har en lille træ-krammer i mig og vil leve i et hus som ånder så bliver dette ikke en mulighed.

På grund af diffusionsåbenhed tror jeg ikke OSB som normalt anvendes er optimalt (dårlig fugtledende evne, kan ekspandere og ødelægge konstruktionen ved for meget fugt osv.). Derfor overvejer jeg i stedet at bruge råspont. Som isolering tænkte jeg måske bruge træfiber i plader, da disse i teorien (?) også kunne fungere bærende.

Mit spørgsmål er vel egentlig om I tror to lag råspont kunne fungere bærende i sig selv, uden traditionel træstamme? Et alternativ er at have en træstamme i fugerne mellem elementerne, men med isolering rundt så det ikke bliver en kuldebro.

Vil tilføje at jeg ved eventuel byggestart vil hyre en byggkonstruktør, vil bare have forslag for at komme nærmere netop en sådan! Taknemmelig for al input.

Mvh Nils

Bliver to lag råspont ikke lige så tungt som en regelstamme?

T Taxture sagde:
Bliver ikke to lag råspont lige så tungt som
Sagen er, at man (i teorien) kan bygge betydeligt tyndere og dermed få mere intern bredde (så huset ikke bliver for langsmalt), og også spare vægt på bredden. Man plejer i hvert fald at sige, at Sandwich lavet af OSB og cellplast er lettere end en almindelig træstamme med cellplast som isolering. OSB og råspont i samme bredde er omtrent ligeværdige vægtmæssigt, hvis jeg har forstået det rigtigt.

Nu er jeg ingen konstruktionsekspert, men hos svigerforældrenes sommerhus er der et par ældre huse, hvor yderpanelet er bærende (og som så har klaret 50 års vintre). Indenfor yderpanelet sidder en form for regelkonstruktion (45x45), men reglenerne synes mest at fungere som noget til at holde panelet sammen med og holde isolering på plads. Indervæggenes konstruktion tror jeg kun er 3 mm masonit. Summa summarum gætter jeg på, at råspont burde være tilstrækkeligt til at holde et simplere hus op.

• Synes
tjärnisse
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.