Jeg skal lave et stort skur i attefalls-størrelse.

Det skal have kipstagskonstruktion med en rygbalk og spær vinkelret ud til væggene.

Spændvidden på balken bliver 6,7 m.
Bygningens bredde bliver 3,6 m.
Jeg vil have råspont, tagpap og eventuelt plade på taget.

At lave en sådan balk selv af regler og krydsfiner, er det overhovedet værd at overveje?

Jeg tænkte mig, hvis det er muligt, at have fx 50x200 tredobbelte lag 400 mm høj krydsfiner i midten og 50x200 igen.
Samlingerne lægges overlappende med mange skruer og lim.

Årsagen til, at jeg overhovedet overvejer det og ikke køber limtræ direkte, er at jeg har træet, og nogle plader kan jeg få gratis.

En 8 m limtræsbjælke (med udhæng) kan jeg ikke transportere hjem selv på en trailer, så der kommer desuden en del i fragtomkostninger.

/Jonas
 
glemte, sadeltaket skal have ca. 30 graders vinkel.
 
Ingen som har gjort noget lignende?
Eller har noget at tilføje i hvert fald..
 
Jeg ville have købt limtræ. Med næsten 7 meters spændvidde er det en ordentlig sag, der er nødvendig. Jeg har samme konstruktion, men med "kun" 4,8 meters spændvidde. Er en 66x315 bjælke!

Det kan helt sikkert fremstilles selv, men jeg er ikke med på, hvordan du forestiller dig konstruktionen. En skitse ville være god!
 
Jeg tror nok dit forslag fungerer, selvom jeg selv ville kigge efter en beg LT eller Kerto.
 
Diagram over konstruktion med 50x200 og 50x150 regler, 400 mm høje plywood, markeret i sort, rød og grøn, til projekt med lim og skruer.

Her er et billede, cirka hvordan jeg har tænkt, hvis jeg skal lave en selv. Håber det kan ses, hvad jeg mener.

Derefter lime og skrue alt med ordentlige skruer.
Jeg ved ikke, hvad der ville være bedst med plyfaen, som er 12 mm tyk men stærkere, eller krydsfiner, som findes i tykkere dimensioner. Jeg ved heller ikke, hvilket lim der fæster på plyfa, almindelig trælim fungerer selvfølgelig ikke i alle tilfælde.

Tror ikke, jeg kan få fat i en brugt bjælke desværre.
 
  • Synes
Per Kylemark
  • Laddar…
Forstår ikke hvorfor limträbalken skal behøve at være 8 m lang? Udenfor gavlene gør den jo ingen nytte.
 
J0naz1 sagde:
[billede]

Her er et billede, cirka hvordan jeg har tænkt mig at lave en selv, håber det ses, hvordan jeg mener.

Derefter lime og skrue alt med solide skruer.
Ved ikke, hvad der ville være bedst med plyfaen som er 12 mm tyk men stærkere, eller krydsfiner som findes i tykkere dimension. Ved ikke hvilket lim der hæfter på plyfa heller, almindeligt trælim går selvfølgelig ikke i alle tilfælde.

Tror ikke, jeg kan få fat i en brugt bjælke desværre.
Jeg ville bruge P30 klassificeret konstruktionskrydsfiner mindst 15mm tyk gerne grovere. Dobbelt på begge sider. Altså i alt 4 lag. Forskudte samlinger!

Jeg antager, at du mener en kassekonstruktion? Eller mener du, at dine 200 høje bjælker skal stå direkte oven på hinanden, så totalhøjden bliver 400mm? Tror ikke den højde rækker, har du regnet på det?

Almindeligt trælim (PVA) er fint, forudsat at du får god anlægning.
 
Limtræ og Kerto-S bjælkespecifikationer, der viser dimensioner, nedbøjning, mindste understøttelse, dimensioneret belastning og vægt for forskellige bjælker.
 
Årsagen til, at jeg talte 8 m, var at limtræsbjælkerne i byggemarkedet havde den længde.
Bygningen bliver 6,7 m lang indvendigt og 7 m udvendigt.
7 meter plus at jeg tænkte have i det mindste mindst 30 cm? udhæng på hver side.
Måske kunne man gøre alt udhæng med tagspærene. Men hvis man har mulighed, er det lige så godt at lade bjælken stikke ud, eller i det mindste lidt af bjælken.
Gør jeg det med plader, gør jeg den 2,4 m x 3 = 7.2 m

Jeg havde ikke tænkt mig at lave en kassebjælke, hvor reglerne er liggende, og pladerne er stående. Men jeg tænkte have alle dele stående, da de burde vel give bedst bæreevne? Bjælken bliver dermed forskellig i højden, 400 mm i midten hvor jeg tænkte at sætte krydsfiner, og 200 mm hvor reglerne går.
 
Så nu beregningen om at kerto skulle være 600 høj. Den højde har jeg ikke plads til, da bliver der for lidt plads på hemsen.

Fik en anden idé nu. Hvis jeg laver en kassebjælke 400 høj, med liggende 50x150 oppe og nede og 400 mm høj krydsfiner på hver side (se billede). Hvis jeg så laver gitterværk indeni kassen, burde det ikke blive meget stærkt?
3D-model af en trækassebjælke med 50x150 mm top- og bundrammer og 400 mm høj plywood på siderne, set fra siden.

Bemærk at der bliver en samling på hver "regel længde" samt to samlinger på hver "krydsfiner længde".
 
Skal vel tilføje, at det er beregnet med dine opgivne værdier. Taget er med 0.5Kn/m2 egenvægt (isoleret med papptak) og i snelastzone 3.0.
 
Skulle det ikke være lettere at du laver din egen limtræsbjælke, hvis du har rigeligt med træ.
Den krydsfiner som går til koster vel næsten som en købt limtræsbjælke.
Jeg får det til at en limtræsbjælke l40c i dimensionen 90x405 skal være tilstrækkelig, lidt afhængig af snezon.
 
...men hvis rygningen skal bære udspringet, må du vel have spær yderst også. Og hvad har de for oplag i nedenden?
 
har adgang til nogle plader gratis. Så meget tømmer tror jeg ikke, jeg har i overskud. Kortstykker til at lave fagværk af kan jeg også få gratis.
Limtræ 90x400 bære række ellers 90x450...er snezone 2.5.

Jeg lader hammerbåndene stikke ud som oplæg for spærerne længst ude.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.