Hej alle sammen

byggede nyt hus sidste sommer, Villa Visingsö 1½ plans villa med smålandsvillan. Bliver nu færdig med anden etage til weekenden, sidste baner med tapeter og sidste kvm med gulvet...

Skal stadig bygge et trappegelænder på anden etage,

Er der nogen, der har byggtips til, hvordan man gør? Har aldrig bygget noget, indtil vi fik huset.

Vedhæfter billede af, hvordan det ser ud nu, og hvordan vi cirka vil have det. Men har ingen anelse om, hvordan man gør, og hvad man skal tænke på.

Så kort og godt: Hvordan gør man?

2 billeder viser, hvordan vi har det nu.. sidste billede på, hvordan vi tænker cirka (men hvidt)

Med venlig hilsen Micke

• Trætrappe under konstruktion med midlertidigt gelænder og delvist færdigt gulv på øverste etage. Mangler færdiggørelse og installering af rækværk.
  • Trappeopgang i et 1½-plans hus under renovering med loftsbelysning og delvist installeret gelænder. Væggene er hvide med sorte loftsdetaljer.
  • Trægelænder på anden etage ved siden af et skråloft og et vindue. Væggene er hvidmalede, og der er lyst trægulv.
Fedt projekt og flot rækværk. Du starter med de yderste stolper, som er i 95*95, ville jeg tro, og skærer i ønsket længde. Så skærer du de vandrette regler, som er 45*95, i ønsket længde. Derefter sømmer du dem sammen, som de skal være. Så skærer du de lodrette regler 45*95, så de passer stramt imellem de to vandrette regler og sømmer to søm ovenfra og to søm nedefra. Derefter kan du montere det, hvor det skal være, ved at skrue mellem de stående regler.

Sådan ville jeg have gjort, og det bliver nok lettest. Grundmal og en almindelig strygning, inden du samler det, så bliver malingen også lettere. Så spartler du bare hullerne og maler en sidste gang. Dog hvis du ikke vil have, at skruerne skal være synlige, som går ned i gulvet, så tag søm i stedet, for det bliver besværligt at rive ned, hvis man har skruet og spartlet over.

Tak for hurtigt svar.

Hvordan fastgør jeg hele gelænderet derefter? Formoder et par grovere skruer i væggen. Skal jeg derefter skrue ned i gulvet med?

//Micke

Ja.

Hvis du er en uerfaren bygger, vil jeg anbefale, at du helt springer over at sømme. Gør som huggan beskriver, men forbore og skru i stedet (1-2 mm mindre borehul end skruerne i det stykke, du fæster, lige så stort som skruerne i det stykke, du skruer igennem). Det tager længere tid, men det bliver lige og godt, selvom man er uerfaren.

Glem ikke at bruge vinkelhagen til rette 90 graders hjørner.

nikasp
Hvordan blev det? Tænker at gøre noget lignende i torpet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.