Hej, har en kælder som er større end huset så den stikker ud ca. 160 cm og har derfor fungeret som balkon i stueetagen. Da jeg fjernede lidt gulv og vægge i kælderen fandt jeg alvorlige fugtskader på grund af revner i balkonen og mangel på nogen form for drypliste så regnvand/smeltende sne løber ind gennem taget ned til kælderen og også løber langs væggen og ind gennem det nederste vindue. Jeg har nu tænkt at tage fat i dette til sommer og har lidt overvejelser.
Min tanke er at skære en decimeter væk af bræddebeklædningen og eventuelt fjerne balkondøren, fræse/vask bort tjæren og løst siddende beton på oversiden. Lave en form mod husvæggen (galvaniseret plade?) og støbe på gulvet med så meget fald udad som muligt. I dag er der lidt fald bortset fra de sidste 15 cm hvor der er meget lille bagfald og så sidder der et rør gennem den udstikkende kant længst væk som skal fungere som nedløbsrør men det fungerer ikke særlig godt.
Efter støbning lægge dobbeltfalsede tagplader direkte på betonen og lade pladen gå op et stykke bag bræddebeklædningen (hvis det går) og stikke ud udenfor kanten nedbøjet som drypnæse. Sætte tagrende med nedløbsrør på kanten som stikker ud og skråne jorden så vandet løber væk fra huset.
Et fremtidigt projekt er at bygge en balkon med tag på øverste etage i samme størrelse som balkonen nedenunder så får jeg tag på den nedre balkon og ikke samme mængde vand/sne på den, fastgørelse af stolper/balkonrækværk bliver også meget lettere.
Pudsningen på kældervæggen er snart helt væk, så hvis man får en tagrende på, bliver det samme type bræddebeklædning som på huset eller ville det se mærkeligt ud? Det er jo ikke så meget arbejde at pudse væggen, så det er også en mulighed.
Lyder dette som en god løsning eller har nogen et andet forslag?
Hvor tyndt kan man støbe med beton, er der brug for armering og nogen form for forankring i det eksisterende gulv?
Du skal ikke passe på at skifte facade (i det mindste på den side) så? Den ser unægtelig ret slidt ud. Så kan du i ro og mag sætte en inddækning op bag facadepanel og gulvet.
At støbe så tyndt som kræves her er nok tvivlsomt, men jeg kan tage fejl. Ville nok satse på en anden løsning.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.