Balkonen på vores hus, der er bygget i slutningen af 40'erne, har brug for renovering. I den eksisterende konstruktion var balkonpladen forseglet med et tykt lag asfalt, på asfaltlaget var der en form for udjævning støbt for hældning, og øverst lå fliser i brug:

Tværsnit af en balkonopbygning med armeret betonplade, asfaltlag, afretningslag, og klinker; viser de enkelte lag og drænforholdsdetaljer. Pladen synes jeg ser OK ud, der er ingen revner, dog med visse skader langs kanterne samt forvitring på oversidens kanter under drypblekket (sandsynligvis på grund af det udtjente tætningslag). Kanterne er spartlet/repareret tidligere, dog ikke af mig. Balkon på et murstenshus med synlige skader langs kanten og hvidring på overfladen. Balkonen mangler fald og er planeret for renovering. Balkongkant med skader, rusten bolt og erosion ses tydeligt under vinduet. Overfladen er tidligere repareret. Billede af en gammel balkon fra 1940'erne med synlige kanter og slidtage på overfladen, omgivet af træværk og have i baggrunden. Billede af en slidt betonoverflade på en balkon med synlige småsten, der viser tegn på erosion og tidligere reparationer, med en have i baggrunden.

Balkonpladen er helt i niveau og mangler altså hældning. Min idé er at bygge hældning først og derefter lægge nyt tætningslag ovenpå, og ovenpå tætningslaget træterrasse. Diagram af en flerlags balkongkonstruktion med betonplade, tætningslag, afretning og klinker, samt forklaring af dræn og trækonstruktion.

Lyder dette som en god vej fremad?

For at bygge hældningen havde jeg tænkt på enten en reparationsbeton, der kan støbes i tynde lag, fx Weber REP 920, eller en udjævningsmasse til udendørs brug fx Finja 260. Til støbningen tænkte jeg at bygge en simpel støbeform af masonit, der holdes på plads af balkongelænderets fastgørelser.

Som nyt tætningslag havde jeg tænkt mig Mapei Mapelastic, som ifølge databladet skal kunne klare lægning af terrasse direkte på tætningslaget. Træterrasse på pladen og fliser i opbygningen mod facaden.

Et par overvejelser jeg har er:
- Behov for bevægelsesfuge mellem den opbyggede hældning og facaden, og hvad er i så fald passende, måske et par lag byggplast eller tynd celleplast (10mm)?

- Indstøbte gevindstænger til balkongelænderet er rustangrebne, og der er sket visse frostsprængninger rundt om dem. Er det passende at male dem med noget rustbeskyttende maling, inden jeg spartler/reparerer kanten?

- Inden det nye tætningslag kan monteres, skal murstenene pudses eller spartles, så det er jævnt og tætningslaget kan lægges på. Hvad er passende materiale til dette? Billedet viser en gammel altanplade med synlige skader langs kanter, delvis ved siden af en murstensvæg og under en vindueskarm. Rød mursten ved siden af en slidt, hvidmalet træramme og en nedbrudt betonoverflade med synlig vitring, viser skade på en gammel altanstruktur.

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Er gevindstænger stadig ok så måske begynde at pudse dem og derefter spille med zink-spray for koldgalvanisering måske? Men jeg ved ikke om det kan have nogen negativ indvirkning da halvdelen af stålet er indstøbt...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.