Hej!
Jeg har brug for at lappe to bjælker i mellembjælkelaget, der er rådnet ved ydervæggen.
Nu overvejer jeg, hvilken måde at lappe på jeg skal bruge, den sømmede ifølge Træguiden (http://www.traguiden.se/TGtemplates/...lt.aspx?id=822) eller med vagnsbultar? Hvad er mest almindeligt og bedst?
Hvilken dimension på bolten eller gevindstangen bør man have? Jeg kan ikke finde information om dette på nettet.
Bjælkerne er i dimensionen 4x9". Det er kun ca. 50 cm, der skal udskiftes.
Mellem disse to tænker jeg at lægge en helt ny bjælke som ekstra støtte.
På billederne jeg vedhæfter, kan man se både den midlertidige bærende indvendige væg og selve skaden. Den kortere lægte, der ses på billede 2, har ingen funktion overhovedet; den er sandsynligvis lagt der, da tidligere ejere lagde nyt gulv på overetagen.
Tak på forhånd for tips, tricks og gode råd.
Jeg har brug for at lappe to bjælker i mellembjælkelaget, der er rådnet ved ydervæggen.
Nu overvejer jeg, hvilken måde at lappe på jeg skal bruge, den sømmede ifølge Træguiden (http://www.traguiden.se/TGtemplates/...lt.aspx?id=822) eller med vagnsbultar? Hvad er mest almindeligt og bedst?
Hvilken dimension på bolten eller gevindstangen bør man have? Jeg kan ikke finde information om dette på nettet.
Bjælkerne er i dimensionen 4x9". Det er kun ca. 50 cm, der skal udskiftes.
Mellem disse to tænker jeg at lægge en helt ny bjælke som ekstra støtte.
På billederne jeg vedhæfter, kan man se både den midlertidige bærende indvendige væg og selve skaden. Den kortere lægte, der ses på billede 2, har ingen funktion overhovedet; den er sandsynligvis lagt der, da tidligere ejere lagde nyt gulv på overetagen.
Tak på forhånd for tips, tricks og gode råd.
Det går udmærket med sømning.
Sæt 2"x9" på hver side af den beskadigede del.
De bør gå mindst en meter forbi skaderne.
Så sømmer du med 5" eller 6" søm.
Tror for øvrigt ikke, at der findes tilstrækkelig lange vognbolte??
Gevindstang går, men både med gevindstang og vognbolt skal du bore.
Jeg ville have sømmet!
Sæt 2"x9" på hver side af den beskadigede del.
De bør gå mindst en meter forbi skaderne.
Så sømmer du med 5" eller 6" søm.
Tror for øvrigt ikke, at der findes tilstrækkelig lange vognbolte??
Gevindstang går, men både med gevindstang og vognbolt skal du bore.
Jeg ville have sømmet!
Tak for respons!
Jeg skrev den forkerte mål på bjælken så jeg, det rigtige er 3"x9" (ca. 76*228)
Med 3"x9" bliver tykkelsen 7" eller næsten 178 cm.
6 tommer søm må det blive, så skærer sømmet godt ind på den anden side.
Skal jeg sømme med mønsteret som træguiden anbefaler med 3+1+3 (1 i midten og tre på hver kant med afstandene 40-70-40. Dette er jo beregnet på en hvilende samling med 50 cm lask. Med 1 meter overvejer jeg et tættere krydsmønster?
Jeg skrev den forkerte mål på bjælken så jeg, det rigtige er 3"x9" (ca. 76*228)
Med 3"x9" bliver tykkelsen 7" eller næsten 178 cm.
6 tommer søm må det blive, så skærer sømmet godt ind på den anden side.
Skal jeg sømme med mønsteret som træguiden anbefaler med 3+1+3 (1 i midten og tre på hver kant med afstandene 40-70-40. Dette er jo beregnet på en hvilende samling med 50 cm lask. Med 1 meter overvejer jeg et tættere krydsmønster?
Ja træskrue i al ære, men de gamle bjælker er af kernetræ og nægter i princippet at tage imod skrue. både torx og stjerneskrue går i stykker,,,
Det skal være fransk skrue med ringnøgle, men jeg tror, at sådan nogle skaber for meget deformationszoner i træet.
Hvad siger du til bælte og seler?
6" søm 3+3 på hver side OG 2 stk. vognbolt på begge sider af lasken?
Det skal være fransk skrue med ringnøgle, men jeg tror, at sådan nogle skaber for meget deformationszoner i træet.
Hvad siger du til bælte og seler?
6" søm 3+3 på hver side OG 2 stk. vognbolt på begge sider af lasken?
Det holder nok fint, men hvis du skulle have så hårdt træ, at du ikke kan skrue i det, så får du nok ikke en eneste søm i lige...
Jeg vil tro, at dine skrueproblemer snarere skyldes en svag skruemaskine, dårlig/forkert skrue eller dårlige bits!
Jeg har selv brugt Biltemas lange skruer i mine stenhårde 3"vægge fra 1936 lige i knaster, og med en skruemaskine der trækker 52nm, så er det som at skrue i smør^_^b
Jeg vil tro, at dine skrueproblemer snarere skyldes en svag skruemaskine, dårlig/forkert skrue eller dårlige bits!
Jeg har selv brugt Biltemas lange skruer i mine stenhårde 3"vægge fra 1936 lige i knaster, og med en skruemaskine der trækker 52nm, så er det som at skrue i smør^_^b
Klik her for at svare