Vores panel på gavlen skulle skiftes. Fik svar på ca. 1,5 uger med nedrivning. Lød rimeligt. Vi besluttede dog selv at rive, hvilket tog ca. 8 timer for én mand. Nu har tømreren været her og sat panel op. Det tog 8 dage, hvoraf 52 timer, og han blev ikke færdig!
Vi stillede spørgsmål ved tiden, og han mente, at der var mere pilleri, end han havde regnet med, og som svar på, hvorfor han sagde 1,5 uger for det hele, mente han, at han havde regnet med at arbejde 8 timer om dagen i stedet for nu, 6.
Vi bad ham stoppe for selv at færdiggøre, hvilket er omtrent halvdelen af gavlen lekt.
Har han været overdrevent langsom, eller har vi været tidsoptimister?
Vi stillede spørgsmål ved tiden, og han mente, at der var mere pilleri, end han havde regnet med, og som svar på, hvorfor han sagde 1,5 uger for det hele, mente han, at han havde regnet med at arbejde 8 timer om dagen i stedet for nu, 6.
Vi bad ham stoppe for selv at færdiggøre, hvilket er omtrent halvdelen af gavlen lekt.
Har han været overdrevent langsom, eller har vi været tidsoptimister?
Og at der altid kommer ting til, burde tømreren jo vide. Så det burde han have taget højde for i sit tilbud, alternativt givet en forbehold for. Men med tanke på, at han slap for at rive det gamle ned, fik han jo 8 timer gratis, som han drak bort. Jeg skiftede min gavl, to etager højt, på mindre end en uge. Et stillads der dækkede hele gavlens bredde/højde. Op med en sav på stilladset og en sømpistol. Jeg er ikke tømrer, men sund fornuft løste opgaven. Ca-mål 7x7 meter med to vinduer pr. etage.
Senest redigeret:
Hvordan mener I, at forummet skal kunne vurdere, om tiden er rimelig eller ej? I må forstå, at ingen her har den fjerneste anelse om, hvordan jeres hus ser ud.
Hvor stor er gavlen? Hvad er det for et materiale nu? Hvad skal I skifte til? Er der nogle vinduer? Er der komplicerede vinduesrammer? Hvad er det for underlag under gavlen? Grussti eller blomsterbed? Bare som eksempel...
Hvor stor er gavlen? Hvad er det for et materiale nu? Hvad skal I skifte til? Er der nogle vinduer? Er der komplicerede vinduesrammer? Hvad er det for underlag under gavlen? Grussti eller blomsterbed? Bare som eksempel...
Mit hus ser ud som et stort + ovenfra. 11 sider at skifte panel tog to uger, da var panelet grundet, olieret i endetræ, dæklasur et lag, færdig til opsætning. Ingen sømpistol. Men den 12. side tog næsten lige så lang tid som alt det andet. Sagen er, at jeg arbejdede med dette på fuld tid som erhverv, tømrer altså, nu valgte jeg at spare den "dårligste side" til sidst, fik høre flere gange af folk om jeg ikke gjorde noget! Det tager så lang tid! Nu har vi for så vidt et "svært" hus at lave ændringer på, men jeg synes, at det ikke lyder urimeligt, at jeres tømrer tager "tid" på sig. Er arbejdet godt udført? Kan I gøre det bedre? Jeg er helt sikker på, at I kan gøre det lige så godt, men det kommer til at tage tid, længere tid end I måske havde håbet på. Er det liggende panel/stående/lukketræ/tømmer eller hvad drejer det sig om? At skifte panel på et hus kan man ikke sige, at det tager så og så lang tid at gøre! Men har han sagt, at det tager 1,5 uger, så håber jeg, at I har et tilbud på det og ikke løbende per time.
Den som bør være kvalificeret nok til at foretage denne bedømmelse, er nok håndværkeren, som har angivet tidsoplysnigen på 60 timer. Alle seriøse aktører inkluderer en margin i deres pris, for der er altid noget, der går galt. Nu viste det sig jo, at håndværkeren ikke blev færdig trods hans kvalificerede gæt. En dialog undervejs havde sikkert afklaret eventuelle spørgsmålstegn, ligesom det sandsynligvis ville være blevet værdsat, hvis håndværkeren havde advaret, når han fandt ting, der gjorde, at han ikke ville nå det.
I kan vel begynde med at færdiggøre selv og se, hvor lang tid det tager, det burde give en indikation af tømrerens indsats. Det kan jo være, at I kun har lige strækningen tilbage, så hav det i tankerne. Mere end en uge til at skifte panel på en gavl lyder i og for sig meget, synes jeg, men det afhænger jo som sagt af, hvordan det ser ud. Smid et billede op, det letter spekuleringerne.
Administrator
· Skåne
· 8 701 indlæg
Jeg har slettet indlæg med diskussioner, der byggede på misforståelser. Hold jer til at besvare TS' spørgsmål, det er naturligt at have forskellige meninger.
Er I færdige med panelet endnu?
Klik her for at svare