1,024 læst ·
13 svar
1k læst
13 svar
Lange snit i stålprofiler - forhindre bøjning
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 218 indlæg
Hvis man med en almindelig kapskive og vinkelsliber skal lave længdesnit i f.eks. et firkantrør, ender det ofte med, at arbejdsemnet bøjer på grund af varmeudvidelse. Ville en form for vandkøling forhindre dette? Kan man køre med almindelige keramiske kapskiver og vandpåføring? Maskinen kan klare det, men kan skiven lide vandet?
Naturligvis kan man bruge skærevæske, men det er hverken det rette værktøj eller det rette miljø til dette. Maskiner og værktøj til korrekt bearbejdning mangler.
Jeg skal bl.a. lave et 10 mm bredt spor i et 3m 30x30x2 firkantrør (svarende til E220). Har testet på et lille kort stykke, og materialet holder sig ikke lige efter indgrebet. Det bliver bedre, hvis man er forsigtig, men det tager hele dagen i krav.
Naturligvis kan man bruge skærevæske, men det er hverken det rette værktøj eller det rette miljø til dette. Maskiner og værktøj til korrekt bearbejdning mangler.
Jeg skal bl.a. lave et 10 mm bredt spor i et 3m 30x30x2 firkantrør (svarende til E220). Har testet på et lille kort stykke, og materialet holder sig ikke lige efter indgrebet. Det bliver bedre, hvis man er forsigtig, men det tager hele dagen i krav.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 218 indlæg
Lavede en test med den lille fliseskæreren (stationær, vandbesprøjtet, 500W) og en 180 mm stålskive, og det fungerede jo i praksis, men alt for langsomt, cirka ½ mm/s. Den snurrer med 2800 omdrejninger/min hvilket er en ¼ af en vinkelsliber. En magnet i "afløbet" samlede alt spån op, som mere var som fint støv.
Bedrevidende
· östergötland
· 2 774 indlæg
Hvor tyk kapskive?
Havde gættet at det var sværere at køre lige end at det mister formen
Havde gættet at det var sværere at køre lige end at det mister formen
Bedrevidende
· östergötland
· 2 774 indlæg
Metalklinge i rundsav?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 218 indlæg
2 mm var de eneste jeg fandt til 180mm. Skæringen blev helt lige med anholdet, men som sagt uudholdeligt langsom med den svage motor og lavere omdrejningstal.plåtrickard sagde:
De rundsave jeg har, kan ikke klare stål med tandet klinge. Derimod aluminium. Det lyder desuden lidt farligt at teste i den situation.plåtrickard sagde:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 218 indlæg
2x 3m. Det er til en ophængningsanordning med variable hængepunkter, typ skydedørskinne. Sparsom som jeg er, bruger jeg de firkantrør, der allerede ligger på hylden, i stedet for at bruge 1500:- på en for kort skinne med tilhørende specialhængere.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 218 indlæg
Man kunne jo egentlig skylle vand gennem selve røret og køre med den store vinkelsliber. Bare lidt stænkskærm.
Jeg overvejede at bruge en nibblare for den vil nok ikke opvarme materialet specielt meget. Problemet er, at min hånd-nibblare klarer maks 1,2 mm og min nibblare til skruetrækker/boremaskine klarer ca. 0,8 mm. Kig videre på markedet, hvis du synes, ideen er god.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 218 indlæg
Nibler kan nok fungere, men efterlader vel en ujævn kant?ClasseClas sagde:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,419 indlæg
At det krøller sig, skyldes nok ikke varmen eller i hvert fald ikke kun varmen, men de spændinger, der findes i materialet fra produktionen, omtrent det samme som hvordan en regelbrædde kan slå sig, hvis man kløver den.
Typ dette bare mindre ekstremt 😉
https://www.reddit.com/r/Unexpected/comments/198ehm0/thats_what_experience_looks_like/
Typ dette bare mindre ekstremt 😉
https://www.reddit.com/r/Unexpected/comments/198ehm0/thats_what_experience_looks_like/
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 218 indlæg
Det stemmer jo. Jeg lavede nogle tests for lidt siden, og der bliver i princippet ingen forskel med den kølede langsomme metode og en almindelig tør savning. Den side, der fik de to snit (en åbning på 10 mm i en 30x30x2 firkantrør svulmede til 31 mm for begge metoder. Rimelig enkelt at krølle tilbage til 30 mm med en tvinge.Rickard. sagde:
Så…jeg kører med den almindelige ”tørre metode” for snittene og finjusterer med den våde. Noterede at kapskiven ikke blev slidt det mindste, når den var vand-smurt. Noget har man da lært. 🙂
Senest redigeret:
Klik her for at svare