hej ! hver gang jeg sømmer i en limtræ, tænker jeg, hvordan faaaa kan det være så hårdt ? almindeligt træ er ikke lige så hårdt.
"Almindeligt træ" har ikke samme kvalitetsklasse. En fin ustemplet regel holder omtrent C12, mens en limtræsbjælke ligger på C30, hvis den er homogen. Er det en kombineret limtræ, har man oftest C18 i midten og C30 i de ydre sjettedele af bjælkens højde.
Limet, der trænger ind i træet ved fremstillingen, og at træet er tørre (ca. 12% fugtighedsgrad ved levering) end en almindelig regel, påvirker sikkert også, hvordan det er at sømme i.
Limet, der trænger ind i træet ved fremstillingen, og at træet er tørre (ca. 12% fugtighedsgrad ved levering) end en almindelig regel, påvirker sikkert også, hvordan det er at sømme i.
hej Acme ! tak skal du have. det lød kronglit. T og K kender jeg til, men ikke C. har du læst på Wikipedia?
Ja, Jon har ret i, at det "bare" er at skifte bogstav. Som vanligt i sådanne sammenhænge, så tager det vel en generation byggemarkeder inden nye betegnelser er slået igennem. Hvornår blev tommer opgivet som måleenhed på søm og træ...? 
C24=K24=T2
C18=K18=T1
C14=K12=T0
T betyder at træet er sorteret manuelt og altså ikke maskintestet.
For limtræ anvendes bogstavet L, hvor L40 er det der normalt er tilgængeligt.
C24=K24=T2
C18=K18=T1
C14=K12=T0
T betyder at træet er sorteret manuelt og altså ikke maskintestet.
For limtræ anvendes bogstavet L, hvor L40 er det der normalt er tilgængeligt.
Klik her for at svare