Vi skal nedrive en bærende væg (spænd 4m) for at skabe plads i vores stue. En arkitekt / konstruktør har regnet på projektet og er kommet frem til, at den rigtige dimension for at skifte af er enten to limtræsbjælker på 90x320 mm, der monteres ved siden af hinanden, eller en HEA jernbjælke på 180 x 100 mm. En enkelt limtræsbjælke er udelukket, da den ville blive 420x100 mm, hvilket betyder, at lange personer næsten ville skulle dukke sig for at komme under (loftshøjde på 2.4 m)

Eftersom vi ønsker så lidt materiale oppe i loftet, taler det naturligvis for jernbjælken (180 vs. 320 mm, der stikker ned). Dog mener konstruktøren, at 1) jernbjælken er mere besværlig at montere og 2) vælger man limtræ, kan stolperne gemmes inde i væggen (indervæg i den ene ende og facadevæg i den anden ende). Det er tydeligvis ikke muligt at gemme en jernstolpe i facadevæggen, da det ikke går at placere en jernstolpe på syllene. Konstruktøren mener, at jern skal stå på betongulv, mens træ kan man placere på syllene, hvilket resulterer i, at en 100x100 stolpe skal sættes i rummet lige mod facadevæggen, hvis vi vælger jernbjelkealternativet.

Hvad siger I, der har lidt indsigt i de forskellige alternativer? Nu er det ikke os, der skal lave selve arbejdet, men passer det, at jernbjælken er betydeligt mere besværlig at montere?

tak på forhånd!

Lisa

Hej

Kan tænke mig, at HEA bjælke på 4 m vejer ca. 150 kg, mens Limträbalken lander på måske 70 kg. Desuden kan I male limträbalken direkte og behøver ikke beklæde den, som man eventuelt ønsker med en stålbjælke.

Mvh wasa

Tag en træpille + ståldrager så er problemet løst vel? Jeg undrer mig også over, hvad det er for en konstruktør, der foreskriver en HEA 180x100. En sådan findes nemlig ikke...

Hej igen

Et alternativ kunne måske være at hæve den større limtræsdrager i bjælkelaget og på den måde skifte det eksisterende bjælkelag... Tjek dette med konstruktøren...

Mvh wasa

• Limtræsbjælker i bjælkelag med fokus på større bjælke muliggør afveksling af eksisterende konstruktion.
  • Synes
1
  • Laddar…
Ang. Wasas løsning er helt klart et interessant alternativ, tænk dog på at 1) Montagen bliver mere besværlig 2) Med største sandsynlighed er gulvbjælkerne i dag kontinuerlige over den bærende væg, saver man dem over mindskes kapaciteten. Så en konstruktør bør kigge på det ja..

kalubah sagde:
Ang. Wasas lösning är helt klart et interessant alternativ, tænk dog på at 1) Montagen bliver mere besværlig 2) Med største sandsynlighed er gulvbjælkerne i dag kontinuerlige over den bærende væg, saver man dem over, mindsker det kapaciteten. Så en konstruktør bør se på det ja..

Jepp, burde måske have skrevet det, men det stemmer selvfølgelig... Eksisterende bjælker skal kappes på stedet, hvilket indebærer en større arbejdsindsats. Desuden kræves der midlertidig stempling på begge sider af bjælkens placering...

• Synes
Namoy
  • Laddar…
Jeg forstår ikke konstruktørens meninger om stolper til stålbjælke, hhv. limtræ. Heller ikke ang. underlaget til stolperne.

Der er ingen grund til, at han skulle have andre stolper til stålbjælken. Eller andet underlag. Derimod kan det meget vel være sådan, at stolperne i begge tilfælde skal stilles direkte på betonpladen, og der er også grund til at overveje betonpladens bæreevne, måske især på den side, hvor der er en indervæg, der er jo pladen sandsynligvis ikke forstærket med en kantbjælke.

Vi har fået et dæk lavet som Wasa viser, bare med en stålbjælke, så den stikker slet ikke ned overhovedet under loftet. Det var ved nybygning af dæk (påbygning af en etage), det er sandsynligvis temmelig kompliceret at eftermontere en sådan usynlig bjælke.

Tak for hurtige svar! Hvad HEA bjælken angår, har jeg ikke de præcise mål i hovedet, men jeg mener at huske, at det var noget i stil med det nævnte ovenfor (typ 180x100).

Under alle omstændigheder, ville det fungere at placere HEA bjælken på træstolper? Jeg har en idé om, at konstruktøren generelt var negativ over for at blande forskellige materialer. Han mente desuden, at en stålsøjle skal stå på beton. Et yderligere argument fra hans side for at bruge limtræbjælken var, at resten af konstruktionen/gulvet i huset er af træ. Det eneste problem, jeg har med limtræ, er, at det optager så meget plads... Derfor synes en stålbjælke bedre, men jeg er usikker på, hvor svært det er at finde en god løsning med en stålbjælke.

Løsningen med at indfælde limtræet i gulvet så interessant ud, men der bliver vel en betydelig forskel i belastning, hvis man lægger gulvet ovenpå bjælken (standard montering) vs. at hænge gulvet fra siden med bjælkesko?

Lisa

Senest redigeret:
Hej igen

Ved en lignende løsning i forbindelse med tilbygning hjemme gjorde jeg ifølge min skitse. "Balkskorna" blev fremstillet hos en smed og blev betydeligt mere robuste end almindelige byggemarkeds bjælkesko... Men igen, sørg for at få dette forankret (haha) med en konstruktør

Håber I finder en løsning, der fungerer både med hensyn til holdbarhed og udseende

Mvh Wasa

Jeg gætter på, at det ikke er en konstruktør, vi har at gøre med her, snarere en alsidig arkitekt. Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men det er vel desværre ikke direkte usædvanligt, at det er lagt op på den måde...

I teorien bliver belastningen på bjælken faktisk 25% større, hvis du lægger bjælkelaget oven på bjælken.

Der findes for resten en IPE 180, som har omtrent (90 bred mener jeg) de mål, du angiver. Måske er det en sådan? I sådanne tilfælde kan du bede ham kigge på en HEA el. HEB bjælke i stedet. De er lidt bredere og lidt kraftigere, så du bør kunne klare dig med en 140mm høj, hvis du jagter centimeter.

Bliver indlæg efter indlæg her, men ville bare tilføje, at det går helt fint at fastgøre en stålbjælke i træ. :-)

Kalubah og Wasa, tak for al input...:)

Det er helt rigtigt, at min kontakt er en arkitekt, som har lavet beregningerne i samråd med en konstruktør.

Kalubah, du mener, at det går godt at lægge en järnbakl på en træstolpe? Hvor kan man eventuelt læse om brancheregler ang dette?

tak!

Lisa

Det er OK at lægge en stålbjælke på en søjle af træ. Selv havde jeg mulighed for at indfælde min stålbjælke i de eksisterende bjælker, da de er 260mm høje og min stålbjælke var 160mm. Inden man saver i bjælkerne, skal man dog sikre sig, at man kan klare sig uden kontinuitet over oplaget. Kontakt en konstruktør!

• En stålbjælke understøttet af en træsøjle i en byggekonstruktion med rør og bjælker synlige.
  • Renoveringsprojekt med synlige bjælker og indrammet åbning ved siden af et vindue ud mod haven. Trægulv og uisoleret væg vises.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.