Det nederste billede er i princippet identisk med, hvordan vores stue ser ud, og hvordan vi har tænkt os at skifte over... Interessant at det tilsyneladende er ok at lægge en stålbjælke på træpiller. Ser ud til at være et flot job. Fældede du også træstolpen ind i facadevæggen, og hvad står den på, betonpladen eller syllene?

Tak for eksemplet!
 
Senest redigeret:
Bjælkerne er udsavet efter bjælken. Dog med nogle millimeters overmål på højden. Stålbjælken er fremstillet efter målene på bjælkerne. Observer dog, at jeg havde næsten 100 mm tilbage af bjælken, da jeg havde lavet uretaget, hvorfor jeg ikke behøvede at stemple bjælkelaget på den anden side af væggen. Pillerne er placeret på betonbjælken i krybekælderen.
 
  • Loftkonstruktion med bjælker og stålbjælkeinstallation. Isolering og rør ført gennem konstruktionen.
  • Bjælker og stålbjælke under gulv, udsnit fra byggeprojekt. To rør langs hullet i gulvet, fod i sandal ses i højre kant.
Siden årsskiftet gælder Eurokoden, og jeg er ikke helt hjemme i den endnu, EN 1993 behandler stålkonstruktioner og EN 1995 behandler træstrukturer. Der er en række grunde til ikke at blande materialer. Som konstruktør skal man tage hensyn til materialers egenskaber, men så længe man har styr på dette, er der ingen problemer. Ved fugt- og temperatursvingninger kan f.eks. forskellige materialer bevæge sig forskelligt i forhold til hinanden, men det er næppe noget, du behøver bekymre dig om i dette tilfælde, spændvidderne er så små. Synes petersk løsning så godt ud. Læg bjælken ovenpå søjlen, men svejs en plade på, så du kan skrue ind fra siden.
 
Klart man kan blande materialer. Alt andet ville være vanvid. Desuden får du bruge BKR, hvis du indsender byggeanmeldelsen før den 1. maj i år.
 
Ja, det er en overgangsperiode for dette. 2. maj, hvis man skal være petimeter ;-)
 
2 stk 90 x 320 limtræsbjælker med spændvidde på 4m! lyder som om du har noget tungt på overetagen (:
 
At stålbjælken skulle være mere besværlig at montere var et usædvanligt fjollet argument fra din konstruktør. Det er et arbejde, man gør ÉN gang, alternativet er at leve med limtræsbjælkerne hele livet.

Desuden er en så kort og spinkel bjælke ikke specielt tung. Vi monterede en 8 m HEB 280 med fire mand. Jeg mener at huske, at den vejede omkring 800 kg.
 
Vi har nu fået endelige konstruktionsplaner fra arkitekt/konstruktør og har nu et par overvejelser i forbindelse med disse.

1) Tegningerne er baseret på en HEA 180 bjælke, som er angivet som anbefalet dimension i planerne. Ifølge beregningerne står der, at også HEA 160 er ok. Er det tilladt at bruge 160 bjælken, selvom tegningerne er baseret på HEA 180 (alt andet lige, dvs. samme dimension på søjlerne, som bjælken skal ligge på). Videre er det vel også sådan, at tegninger plejer at have en betydelig margen og derfor anbefales kraftigere materiale?

2) Tegningerne angiver, at bjælken skal fastgøres opad i bjælkelaget med vinkeljern. Dvs. vinklerne fastgøres med ankersøm på træreglen og nittes/skydes fast i jernbjælken. Jeg overvejede, om det ikke er lettere at bore huller i jernbjælken og fastgøre vinklen med skrue og møtrik?

3) Eftersom jeg har påtaget mig at anskaffe materialer (køber jernbjælken på montano.se, som virker godt), er der nogen, der har forslag til, hvor man køber vinklerne, som fastgør jernbjælken samt hvilke dimensioner/kvaliteter disse bør have?

Mange tak for jeres synspunkter!

Andreas
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.