Hej,
Jeg er i gang med at skifte hegn derhjemme og skal også skifte portstolperne. De nye portstolper er 25*25 cm eg og cirka 1,5 m lange hver. Skal have dem lidt ned i jorden for at få stabilitet. Hvordan skal man gøre for at undgå råd i stolpens del, der er i jorden?
Stenkiste rundt om?
Male med asfalt?
Male med svellerolie?
Ønsker, at de skal holde længe.
Jeg er i gang med at skifte hegn derhjemme og skal også skifte portstolperne. De nye portstolper er 25*25 cm eg og cirka 1,5 m lange hver. Skal have dem lidt ned i jorden for at få stabilitet. Hvordan skal man gøre for at undgå råd i stolpens del, der er i jorden?
Stenkiste rundt om?
Male med asfalt?
Male med svellerolie?
Ønsker, at de skal holde længe.
Pinnmo kan være tæt, men nogle slipper vand, sandjord godt, er ikke rigtig sikker her, men
måske smøre stokkene med meget tjære eller asfalt og have stenkiste rundt, burde gå,
men der kommer sikkert nogen her med synspunkter, så vent lidt.
måske smøre stokkene med meget tjære eller asfalt og have stenkiste rundt, burde gå,
men der kommer sikkert nogen her med synspunkter, så vent lidt.
Den gamle metode er at brænde den del, som skal ned i jorden, op til 10-20 cm over jordniveau. Enten brænder man dem i et bål eller med en blæselampe, og overfladen skal blive ordentligt forkullet.
Derefter pakker man sten i hullet rundt om stolperne, så det bliver vel drænet.
Eftersom træet rådner hurtigst ved jordoverfladen, kan det betale sig at holde græs og krat omkring stolperne nede, så det bliver så tørt som muligt ved jordoverfladen.
Man siges at kunne forlænge holdbarheden endnu mere ved at vikle stolpernes brændte underjordiske del i birkebark, men det har jeg aldrig prøvet.
Lågestolper er en forbrugsgenstand, uanset hvad du gør... medmindre du hugger dem af granit ;-)
Derefter pakker man sten i hullet rundt om stolperne, så det bliver vel drænet.
Eftersom træet rådner hurtigst ved jordoverfladen, kan det betale sig at holde græs og krat omkring stolperne nede, så det bliver så tørt som muligt ved jordoverfladen.
Man siges at kunne forlænge holdbarheden endnu mere ved at vikle stolpernes brændte underjordiske del i birkebark, men det har jeg aldrig prøvet.
Lågestolper er en forbrugsgenstand, uanset hvad du gør... medmindre du hugger dem af granit ;-)
Klik her for at svare