29,974 læst ·
21 svar
30k læst
21 svar
Læse tømmer på trailer, hvordan surrer man det fast?
Side 1 af 2
Hej, jeg har en overvejelse om, hvordan man forankrer træ/planker på en trailer, så alle planker sidder fast. Når jeg trækker spændebåndet over, så er træet jo ikke pakket præcis "rundt" som selve båndet bliver, når man spænder det. Det er nok at en planke ligger lidt højt, for at planken ved siden af ikke får friktion mod spændebåndet. Stod i går fandeme en halv time og forsøgte at samle det.
Hvordan gør I, findes der en god måde at tænke på i denne situation?
Hvordan gør I, findes der en god måde at tænke på i denne situation?
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 837 indlæg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1,837 indlæg
Slår et omgang rundt bunken. Dvs over og så ned på den fjerneste side, derefter under og op på "start-siden" og bort til den anden side af traileren.
Føler at det ville være lettere at forklare med et billede...
Føler at det ville være lettere at forklare med et billede...
H
Hallerudsbo
Værktøjsgal
· Värmland
· 3 837 indlæg
Hallerudsbo
Værktøjsgal
- Värmland
- 3,837 indlæg
Jeg lægger så jævnt det går.
Så trækker jeg fra suringsøjet over brædderne, så under og over så man laver en omgang rundt om bræddebunken og videre til næste øje og spænder fast.
Så snører det hele sammen.
Så trækker jeg fra suringsøjet over brædderne, så under og over så man laver en omgang rundt om bræddebunken og videre til næste øje og spænder fast.
Så snører det hele sammen.
Medlem
· Blekinge
· 12 270 indlæg
At surre hele lasten i et "nyp" fungerer kun, hvis bunken ikke er for bred i forhold til højden. Ellers får brædderne i midten ingen klemkraft.
Man kan stable, så man har et bjerg i midten, noget højere end ved kanten. Da bider spændebåndene bedre.
Man kan stable, så man har et bjerg i midten, noget højere end ved kanten. Da bider spændebåndene bedre.
Det var det, jeg forsøgte i dag, men sindssygt frustrerende, at nogle planker hele tiden var "løse"T Thomas_Blekinge sagde:
Bedste svar
Loopsurring hedder metoden du bør bruge.
På vedlagte link følger alle metoder, der kan bruges, og hvornår de skal bruges
http://forankra.sites.zc.zitac.net/...log=Forankra+Mediabank&id=3547&encoding=UTF-8
På vedlagte link følger alle metoder, der kan bruges, og hvornår de skal bruges
http://forankra.sites.zc.zitac.net/...log=Forankra+Mediabank&id=3547&encoding=UTF-8
Findes der gode instruktioner for erhvervstrafik, som kan findes på nettet.
Kan man få til førstængning, er det at foretrække fremad. Så er man sikker, selvom forspændingen løsner lidt under kørsel.
Husk, at lastsikringen skal klare mindst hele lastens vægt fremad og halvdelen til øvrige sider.
Kan man få til førstængning, er det at foretrække fremad. Så er man sikker, selvom forspændingen løsner lidt under kørsel.
Husk, at lastsikringen skal klare mindst hele lastens vægt fremad og halvdelen til øvrige sider.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
Det er tilladt at bruge så mange bånd, man vil. Jeg plejer at samle bunken med et antal bånd, og så kan man binde bunken i vognen. At bruge det samme bånd til begge opgaver plejer at fungere dårligt, selvom det selvfølgelig kan lade sig gøre, hvis man tænker sig om. Spændebånd er dog billige, så jeg ser ingen grund til ikke at have mange.
Hvordan er det her egentlig, har du 1000 kg last, så har jeg troet, det er nok med et 1t bånd...M Mikasw sagde:Der findes gode instruktioner for erhvervstrafik, som kan findes på nettet.
Kan man få til fastgørelse, er det at foretrække fremad. Så er man sikker, selvom forspændingen slipper lidt under kørslen.
Husk, at lastfastgørelsen skal kunne klare mindst hele lastens vægt fremad og halvdelen til øvrige sider.
Men ifølge en lærer, jeg havde i ugen, så skal man regne på det, kører du 90, så vejer lasten 9t ved opbremsning (hvilket måske er korrekt), så er det 9t du skal sikre.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
Ja selvfølgelig, men det er vel det, der er pointen, 90% af alle, der surrer, gør det forkert, og de har kun to bånd med sig. De spænder kun bunken nedad med et bånd, og så glider det, der ikke sidder fast, ud bagud.MathiasS sagde:
Nej hvordan hurtigt man kører er ikke relevant.
Måske skal man tage hensyn til retardationen som jo kan være alt fra en enkelt g til meget mere hvis du kører ind i en klippevæg. Og skal man regne nøjagtigt, tager man hensyn til friktionen mod underlaget osv., det er ikke specielt kompliceret, men også helt unødvendigt for det vi diskuterer her.
Spontant tror jeg, at jeg aldrig har brugt to en-ton bånd til 1 ton brænde på traileren. Det er en ordentlig læs, så jeg kører nok med 3 eller 10-tons båndene, så man kan stramme ordentligt.
Du kan jo også læse specifikationen på lastringene på din trailer - du vil nok blive overrasket/afskrækket, når du ser hvor lidt de kan holde til på de fleste trailere... => ingen idé at have spændebånd til mange ton... det vil løsne sig alligevel...
Måske skal man tage hensyn til retardationen som jo kan være alt fra en enkelt g til meget mere hvis du kører ind i en klippevæg. Og skal man regne nøjagtigt, tager man hensyn til friktionen mod underlaget osv., det er ikke specielt kompliceret, men også helt unødvendigt for det vi diskuterer her.
Spontant tror jeg, at jeg aldrig har brugt to en-ton bånd til 1 ton brænde på traileren. Det er en ordentlig læs, så jeg kører nok med 3 eller 10-tons båndene, så man kan stramme ordentligt.
Du kan jo også læse specifikationen på lastringene på din trailer - du vil nok blive overrasket/afskrækket, når du ser hvor lidt de kan holde til på de fleste trailere... => ingen idé at have spændebånd til mange ton... det vil løsne sig alligevel...
Så er det sikkert, jeg opfattede bare, at du ikke mente, at den halve loopsurring fungerede, og det ville jeg protestere imod. At "folk" ikke kan surre ordentligt ser man hver gang man nærmer sig en byggehandel. Skræmmende.S Stefan1972 sagde: